Już blisko 200 firm w Polsce założyło fundacje, co piąta została ufundowana przez małe lub średnie przedsiębiorstwo. Większość działa na rzecz dzieci i młodzieży. Najczęściej wspierają lub realizują projekty z dziedziny edukacji, ochrony zdrowia i pomocy społecznej. 45 największych fundacji korporacyjnych na wsparcie podopiecznych wydało w 2015 r. 200 mln zł – ponad trzy razy więcej, niż wynosił Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Forum Darczyńców w Polsce pod koniec 2017 r. upubliczniło wyniki trzeciej edycji badań fundacji korporacyjnych, które zrealizowało dzięki wsparciu Fundacji Orange i Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. Sprawdziliśmy, co w ciągu pięciu lat zmieniło się w tym sektorze organizacji w Polsce oraz czy i jak trendy międzynarodowe są u nas obecne.
Udana pogoń
Pod względem liczby fundacji doganiamy kraje Europy Zachodniej. W 2017 r. w Polsce działało ok. 200 fundacji korporacyjnych, co plasuje nasz kraj w europejskiej czołówce pod względem liczebności. Wśród założycieli dominują duże przedsiębiorstwa, ale w ciągu ostatnich 5 lat dwukrotnie zwiększył się udział fundacji założonych przez firmy średnie, małe i mikro. W 2012 r. stanowiły one 10 proc.wszystkich podmiotów, a w 2017 już 20 proc.
Dla połowy fundacji najważniejszą dziedziną działalności jest edukacja lub ochrona zdrowia i pomoc społeczna. Swoją ofertę najczęściej kierują do dzieci i młodzieży (patrz wykres), osób z niepełnosprawnościami oraz chorych. Grupy odbiorców pozostają te same od wielu lat. Podobnie jak w krajach zachodnich, następuje profesjonalizacja i specjalizacja.