Reklama

Budować odpowiedzialnie

Inwestycje budowlane nie muszą być obciążeniem dla środowiska – mówi Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag sp. z o.o.

Publikacja: 19.03.2019 19:10

Dla coraz większej liczby firm społeczna odpowiedzialność biznesu to już nie tylko hasło, ale też nieodłączna część strategii firmy. Jak to wygląda w Strabag? Czym CSR jest dla państwa?

Wojciech Trojanowski: Jedną z wartości koncernu Strabag jest „zrównoważony rozwój", który jest podstawą wszystkich naszych działań w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Jesteśmy świadomi, że nasza działalność budowlana ma różnorodny i długotrwały wpływ na środowisko i ludzi, dlatego naszą odpowiedzialność upatrujemy w tym, aby następnym pokoleniom zapewnić godne środowisko życia. Działamy w oparciu o dziewięć wartości, które przekładają się realnie na nasze relacje z interesariuszami, pracownikami oraz organizacjami i społecznościami, które w miarę możliwości staramy się wspierać.

Działalność w branży budowlanej i choćby CSR-owy aspekt pozytywnego wpływu na środowisko to pozornie dwie wykluczające się kwestie. Jak w państwa przypadku udaje się to pogodzić?

Stały wzrost gospodarczy powoduje, że na świecie buduje się coraz więcej budynków i infrastruktury drogowej. Do tego celu zużywane są ogromne ilości surowców naturalnych, ale również proces budowlany związany jest ze znacznym zużyciem energii. Coraz większy problem dla środowiska stanowią odpady budowlane, które powinny w dużej mierze podlegać recyklingowi. Jednym z priorytetów Strabagu jest więc odpowiedzialność ekologiczna, którą realizujemy w ramach koncernowej polityki środowiskowej i energetycznej, wdrożyliśmy też System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001:2015. W dużym skrócie – w ramach przygotowania i realizacji przedsięwzięć budowlanych dążymy do wykorzystania energii oraz surowców z poszanowaniem zasobów, zapobiegania zanieczyszczeniom, zmniejszenia emisji i ilości odpadów. Naszym priorytetem jest przestrzeganie w naszej działalności wszystkich istotnych dla środowiska wymagań prawnych. Prowadzimy regularne audyty środowiskowe na realizowanych przez nas kontraktach, a nasi pracownicy stale monitorują specyficzne dla danego projektu wymogi środowiskowe. I tak np. 20 proc. wartości każdego dużego projektu autostradowego to rozwiązania prośrodowiskowe, takie jak przejścia dla dużych i małych zwierząt, siatki zabezpieczające, ekrany akustyczne oraz bramownice dla nietoperzy.

To niejedyny przejaw proekologicznej działalności Strabagu.

Reklama
Reklama

Tak. Innym aspektem dbałości o środowisko jest używanie materiałów pochodzących z recyklingu – i tak na przykład w Polsce blisko 30 proc. mieszanek asfaltowych produkowanych przez Strabag pochodzi z recyklingu. Wszystkie nasze wytwórnie masy bitumicznej mają uprawnienia do tego typu produkcji, aby sprostać rosnącym wyzwaniom ekologicznym. Ponadto stale pracujemy nad innowacyjnymi technologiami, które uwzględniają wtórne wykorzystanie materiałów. Odcinek tzw. trasy nowohuckiej, czyli fragment drogi ekspresowej S7 biegnącej przez Kraków, został wybudowany z wykorzystaniem 25 tysięcy zużytych opon, które posłużyły do wykonania górnej nawierzchni odcinka o dł. 4,5 km. Jeżeli chodzi o aspekt technologiczny całego procesu budowlanego, to dzięki innowacjom możemy oferować rozwiązania technologiczne i inżynieryjne – np. w zakresie budowy szynowego transportu miejskiego, które w dużo mniejszym stopniu ingerują w środowisko naturalne. W przypadku obiektów kubaturowych proponujemy inwestorom rozwiązania energooszczędne, które są proekologiczne w całym cyklu życia produktu. I wreszcie innowacyjne projektowanie w BIM sprawia, że już na etapie przygotowania inwestycji możemy uniknąć wielu kolizji czy błędów, dzięki czemu ograniczamy zużycie surowców naturalnych i transport w procesie budowlanym. Mam świadomość, że branża budowlana kojarzy się z działaniami obciążającymi środowisko, ale robimy naprawdę wiele, aby te oddziaływania niwelować i ograniczać.

Tak Strabag działa na zewnątrz. A jakie projekty w ramach CSR wdrażają państwo wewnątrz organizacji?

Specyfika branży budowlanej sprawia, że dla Strabagu jako pracodawcy bezpieczeństwo pracy i dbałość o zdrowie pracowników są priorytetem. Mimo automatyzacji to również nadal ciężka praca fizyczna i towarzyszące jej ryzyko. Naszym celem jest redukcja wypadków i zdarzeń niebezpiecznych poprzez szkolenia i edukowanie pracowników własnych i podwykonawców, inspekcje BHP, analizy wypadków i wdrożenie środków prewencyjnych. Jesteśmy sygnatariuszem porozumienia dla bezpieczeństwa w budownictwie, zrzeszającego generalnych wykonawców, w którego ramach prowadzimy wiele działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na budowach w Polsce.

W ramach działań prozdrowotnych wdrożyliśmy projekt „Zarządzanie zdrowiem w miejscu pracy", który ma na celu promowanie zdrowego stylu życia. We wszystkich biurach i na wielu budowach dostępne są strefy, w których pracownicy mogą odpocząć, wykonać ćwiczenia na kręgosłup. Dzięki screeningom zdrowia organizowanym w biurach i na budowach w kilku przypadkach pracownicy zostali odpowiednio wcześnie skierowani na dalsze badania diagnostyczne, co pozwoliło uchronić ich przed poważnym zagrożeniem zdrowia, a nawet życia.

A czym kierujecie się państwo, wspierając zewnętrzne organizacje lub angażując w dodatkowe projekty?

Wychodzimy z założenia, że pomagamy, robiąc to, co potrafimy najlepiej, czyli budując. W wielu miejscach w Polsce, gdzie realizujemy nasze projekty budowlane, staramy się przy okazji zrobić coś dla lokalnych społeczności – np. naprawić drogę dojazdową do przedszkola czy ośrodka zdrowia lub wyrównać i utwardzić boisko po zimie. Największym naszym zaangażowaniem, jeżeli chodzi o prace budowlane, była trzyetapowa budowa ogromnego parkingu dla Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych w Laskach. Od lat parking tonął w błocie, a jego budowa była poza zasięgiem finansowym Ośrodka. Kilka lat temu zorganizowaliśmy w Laskach wolontariat dla kadry menedżerskiej Strabag w Polsce, w ramach którego wykonywaliśmy prace remontowe. Wiedzieliśmy, że na pewno wrócimy tam z pomocą i w tym roku zakończymy finalnie budowę parkingu. Ale w Laskach pozostaniemy, ponieważ będziemy stale wspierać działającą tam szkołę muzyczną. Od kilku lat jesteśmy zaangażowani w program społeczno-edukacyjny „Autostrada do szkoły", którego celem jest propagowanie wśród dzieci przestrzegania zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego. W naszym zakresie jest modernizacja i oznakowanie przejść dla pieszych zlokalizowanych w pobliżu szkół.

Reklama
Reklama
Patronat Rzeczpospolitej
Odporny transport wyzwaniem dla integracji i rozwoju
Patronat Rzeczpospolitej
Kluczowa ciągłość działania infrastruktury krytycznej
Wydarzenia Gospodarcze
Inwestycje: Polska między optymizmem a wyzwaniami
Wydarzenia Gospodarcze
Nowa przestrzeń dialogu o zdrowiu najmłodszych: debiut Forum Zdrowia Dzieci w Katowicach
Wydarzenia Gospodarcze
Sama emerytura nie zapewni spokojnej starości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama