Volvo Trucks jest obecne w Polsce od 25 lat. To prawie tyle, ile trwa historia wolnej polskiej gospodarki. Firma była świadkiem i uczestnikiem niezwykłych, bardzo dynamicznych przemian, jakie zachodziły w tym czasie na polskim rynku i branży transportowej. W jakim miejscu tej historii jesteśmy dzisiaj?
Jesteśmy w bardzo ważnym momencie transformacji polskiej branży transportowej. Na naszych oczach dokonuje się przemiana pokoleniowa. Zdecydowana większość przedsiębiorstw z branży TSL działalność rozpoczynała na początku lat 90. Po wejściu do Unii Europejskiej pozyskały kapitał i rozwinęły się na skalę międzynarodową. Jednak do niedawna były to firmy typowo rodzinne, w których bracia, kuzyni i szwagrowie pełnili najważniejsze stanowiska. To ludzie, dla których nadrzędną wartością były osobiste relacje z kontrahentami, lojalność, przywiązanie do marki. Ich następcy, którzy właśnie przejmują stery w firmach, mają zupełnie inne podejście do biznesu. To dobrze wykształceni menedżerowie, często po zagranicznych uczelniach, którzy decyzje podejmują na podstawie Excela i analizy danych finansowych.
Jak Volvo Trucks sobie radzi na tym zmieniającym się rynku?
Volvo Trucks wypracowało sobie opinię firmy niezawodnej, kojarzonej z jakością, bezpieczeństwem i troską o środowisko. Dzisiaj jednak silna i ciesząca się renomą marka premium, nie wystarczy do utrzymania pozycji w branży. Wiemy, że sam produkt to tylko część sukcesu, dlatego do biznesu podchodzimy holistycznie. Oferujemy klientom kompleksowe rozwiązania transportowe, poprzedzone dokładną analizą potrzeb klienta, rodzaju przewożonych ładunków, cykliczności, pokonywanych i powtarzalnych tras, w kraju czy po drogach całej Europy. Coraz istotniejszym kryterium jest też oferowana obsługa posprzedażna. Polskie firmy coraz częściej świadczą usługi kabotażowe, a pojazdy do nich należące wracają do kraju tylko raz w roku na przegląd techniczny. Ci kontrahenci, wybierając nasze pojazdy, muszą się czuć bezpiecznie. Muszą mieć gwarancję, że jeśli pojazd ulegnie awarii w Rosji, Francji czy Luksemburgu, to z naszej strony otrzymają natychmiastową pomoc. Klienci bardzo szczegółowo analizują oferowany zakres i koszt obsługi serwisowej, dostępność części zamiennych, zagęszczenie sieci serwisowej na rynkach, na których świadczą usługi transportowe. Wspieramy też naszych klientów w wyborze odpowiedniego finansowania, ubezpieczenia, pomagamy w szkoleniach kierowców.
Budując strategię rozwoju Volvo Trucks w Polsce na pewno została uwzględniona specyfika lokalnego rynku...