Reklama

Chiny atrakcyjne dla polskich eksporterów

Państwo Środka wciąż przyciąga zagraniczny biznes mimo słabnącej koniunktury gospodarczej.

Aktualizacja: 09.12.2015 14:12 Publikacja: 09.12.2015 13:14

Chiny atrakcyjne dla polskich eksporterów

Foto: materiały prasowe

Indeks PMI obniżył się w listopadzie do 49,6 pkt. wobec oczekiwanych 49,8. To najniższy wynik od trzech lat. Z kolei dane z początku tygodnia pokazały mocniejszy od oczekiwań spadek eksportu (o 3,7 proc. r/r wobec oczekiwanych 2,9 proc.). Słabe były również dane o imporcie, który w ujęciu rocznym zmalał o 5,6 proc. po spadku o 16 proc. miesiąc wcześniej.

Słabsza kondycja chińskiej gospodarki może być sygnałem ostrzegawczym dla tych polskich eksporterów, którzy planują ekspansję na ten rynek. W 2014 roku wartość polskiego eksportu do Chin wyniosła prawie 1,7 mld euro. To o 5,6 proc. więcej niż rok wcześniej, ale w tym samym czasie import Chin z całego świata zwiększył się o zaledwie 0,4 proc., choć wcześniej rósł w tempie dwucyfrowym.

Jednak zdaniem ekspertów Banku Zachodniego WBK, sytuacja nie jest jeszcze zła. – W porównaniu do ostatnich lat gospodarka Chin rośnie wolniej, ale cały czas rośnie. Teoretycznie nadal istnieje więc potencjał, aby poprzez dostawę towarów, usług i inwestycji, mogły na tym wzroście korzystać inne kraje – twierdzi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu Banku Zachodniego WBK.

Polska eksportuje do Chin wyroby metalurgiczne, maszyny i urządzenia oraz produkty przemysłu chemicznego. Ponadto samoloty, aparaturę elektryczną, kauczuk syntetyczny, wały napędowe, maszyny specjalistyczne. Zakres eksportu stale się rozszerza, bo rośnie np. zainteresowanie polską biżuterią, zwłaszcza z bursztynu. Natomiast za sprawą polskich firm w Hongkongu zwiększa się popyt na polskie wyroby kosmetyczne. Uznanie w Chinach zyskują także polskiej produkcji wyroby ze skóry, polskie jachty, materiały budowlane (deski podłogowe), meble czy wyroby ze szkła. Coraz większe szanse ekspansji mają także producenci żywności. - Rosnąca w Chinach klasa średnia oraz brak zaufania do rodzimej produkcji spożywczej otwiera dla polskich firm możliwości zwiększenia eksportu - uważa prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Sławomir Majman. - Zainteresowanie Chin jest bardzo duże, żywność z Europy jest przez Chińczyków ceniona i pożądana. Widzieliśmy to wyraźnie w naszej wirtualnej misji przed kilkoma miesiącami, podczas której polscy producenci słodyczy spotkali się z dystrybutorami z Chin – dodaje Dylak.

Ale chiński rynek stawia przed polskimi eksporterami duże wymagania. Barierą jest nie tylko odległość, ale specyfika rynku o zupełnie innej kulturze czy bariery administracyjne. Dlatego przedsiębiorcom, którzy dopiero wchodzą na chiński rynek, może być potrzebne specjalistyczne wsparcie. - Chiny są otwarte na świat, spragnione produktów spoza Azji, ale na miejscu wymagania formalne wobec zagranicznych kontrahentów są bardzo wysokie – twierdzi Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój biznesu międzynarodowego w BZ WBK.

Reklama
Reklama

Łatwiejsze wejście do Chin może polskim firmom zapewnić tymczasem Hongkong. W ciągu pierwszego półrocza 2015 roku handel dwustronny Polski z Hongkongiem wzrósł o 11 proc. w stosunku do tego samego okresu w roku 2014 i wyniósł 676 mln dol. Eksport z Polski do Hongkongu zwiększył się w pierwszej połowie obecnego roku o jedną czwartą. Ponieważ Hongkong stał się największym pozakontynentalnym centrum transakcji w walucie renminbi, polskie firmy, planujące otworzyć się na możliwości związane z rozwojem chińskiej gospodarki, mogłyby skorzystać z hongkońskich usług finansowych w tej walucie.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode pod patronatem Ministra Spraw Zagranicznych i Ministra Gospodarki. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Wydarzenia Gospodarcze
Rolnictwo w obliczu nowych wyzwań
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Wydarzenia Gospodarcze
Startuje Agro Show – największe targi rolnicze w Europie
Wydarzenia Gospodarcze
Siła budownictwa w polskiej gospodarce
Wydarzenia Gospodarcze
Szukajmy przyczyn, nie skutków. Kiedy profilaktyka wkracza na pierwszy plan?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Wydarzenia Gospodarcze
Rola uczelni w rozwoju AI dla strategicznych potrzeb państwa
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama