Reklama

Rekorodowe półrocze leasingodawców

Rekordowe półrocze dla firm leasingowych. Sfinansowały one zakupy za rekordową kwotę 21,05 mld złotych.

Publikacja: 01.08.2014 11:03

Tylko w ciągu ostatnich trzech miesięcy – od początku kwietnia do końca czerwca – 16 największych firm zajmujących się wynajmem długoterminowym kupiło prawie 14 tys. nowych samochodów. Tym samym w ich rękach znalazło się blisko 30 proc. całkowitej sprzedaży aut do firm.

Leasingodawcy nie ukrywają, że rekord nie byłby możliwy, gdyby nie fakt, że kupujący mieli możliwość pełnego odliczenia VAT od zakupu aut osobowych z homologacją ciężarową w I kwartale roku. W drugim zaś pojawiły się korzystne przepisy dla leasingu aut z segmentu premium.

W sumie w pierwszym półroczu rynek leasingu wzrósł o 31,8 proc. w ujęciu rocznym. Tym samym firmy leasingowe przeskoczyły swój najlepszy dotąd wynik z I półrocza 2008 r., kiedy to sfinansowały zakupy za 17,9 mld zł. Pierwsze miejsce wśród przedmiotów leasingu stanowiły pojazdy lekkie oraz maszyny. W tym drugim przypadku wzrost wynikał z wysokiego wykorzystania zdolności produkcyjnych w firmach, środków unijnych dla rolnictwa oraz obserwowanego odbicia w budownictwie. Prym wiodła Grupa EFL, której przypadły w udziale inwestycje o łącznej wartości 1,804 mld zł w zakresie leasingu i pożyczki. Tym samym jej udział w rynku sięgnął 8,6 proc.

– W I półroczu tego roku EFL sfinansował pojazdy leasingiem i pożyczką za kwotę 1,254 mld zł, co daje wzrost na poziomie 29,5 proc. liczony rok do roku – tłumaczy Radosław Kuczyński, prezes EFL. – Podobną dynamikę osiągnęliśmy w sektorze maszyn (25,2 proc.), finansując maszyny o wartości 508 mln zł.

Prezes podkreśla, że EFL w I półroczu miał największy udział w finansowaniu nowoczesnych technologii. – To perspektywiczny segment, jednak kluczowy dla rynku leasingu w Polsce pozostaje nadal sektor pojazdów – dodaje.

Reklama
Reklama

Z kolei branża wynajmu długoterminowego samochodów reprezentowana przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów odnotowała po II kwartale wzrost na poziomie 12,8 proc. w ujęciu rocznym.

– Jest to już czwarty z kolei kwartał, w którym rośnie roczna dynamika wzrostu branży w Polsce – wyjaśnia Marek Małachowski, prezes PZWLP, dyrektor zarządzający ALD Automotive Polska. – W porównaniu do pierwszych trzech miesięcy roku w II kwartale zwiększył się wpływ sektora wynajmu długoterminowego aut na ogólną sprzedaż nowych samochodów do firm w Polsce. W okresie od początku kwietnia do końca czerwca 2014 r. firmy należące do PZWLP wygenerowały już łącznie prawie 30 proc. całkowitej sprzedaży nowych aut do firm.

Z analiz Związku, który zrzesza obecnie 16 firm, wynika, że łączna flota pojazdów finansowana i zarządzana przez członków wynosi prawie 120 tys. samochodów osobowych i dostawczych. Największą grupę złożoną z 91,5 tys. aut (76,4 proc.) stanowią pojazdy użytkowane przez firmy w ramach leasingu operacyjnego z pełną obsługą – Full Service Leasing, czyli najbardziej rozwiniętej i popularnej w Europie usłudze gwarantującej przedsiębiorcy nie tylko zewnętrzne finansowanie, ale również pełną obsługę administracyjną i serwisową samochodów służbowych.

Tylko w ciągu ostatnich trzech miesięcy – od początku kwietnia do końca czerwca – 16 największych firm zajmujących się wynajmem długoterminowym kupiło prawie 14 tys. nowych samochodów. Tym samym w ich rękach znalazło się blisko 30 proc. całkowitej sprzedaży aut do firm.

Leasingodawcy nie ukrywają, że rekord nie byłby możliwy, gdyby nie fakt, że kupujący mieli możliwość pełnego odliczenia VAT od zakupu aut osobowych z homologacją ciężarową w I kwartale roku. W drugim zaś pojawiły się korzystne przepisy dla leasingu aut z segmentu premium.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Ubezpieczenia
Cezary Raczyński, prezes mLeasing: Czas rozwinąć żagle
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Ubezpieczenia
Młodzi Polacy nie oszczędzają na emeryturę. Eksperci biją na alarm
Ubezpieczenia
Polisa z aplikacji? Będzie coraz lepiej dopasowana do potrzeb klientów
Ubezpieczenia
Coraz bliżej wielkiej fuzji PZU i Pekao? Co może czekać akcjonariuszy?
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Ubezpieczenia
Zmiany w zarządzie PZU Życie. i PZU Zdrowie. Ważnych zmian kadrowych jest więcej
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama