PZU wspiera kulturę

Największy ubezpieczyciel w Polsce nie szczędzi pieniędzy na kulturę. Najpierw przyczynił się do remontu cadillaca marszałka Piłsudskiego, teraz dzięki PZU możemy oglądać obraz „Zaślubiny Polski z morzem" Wojciecha Kossaka.

Publikacja: 11.02.2015 13:45

PZU wspiera kulturę

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Spółka zaznaczyła, że dotychczas dzieło znajdowało się w prywatnych rękach i nie było udostępniane szerokiej publiczności. Jednak dzięki wsparciu Fundacji PZU trafił do kolekcji muzealnej.

Obraz Kossaka nawiązuje do wydarzenia, które miało miejsce 10 lutego 1920 r. nad Zatoką Pucką. Odbył się tam uroczysty akt zaślubin Polski z morzem, którego symbolem było wrzucenie pierścienia do Bałtyku przez gen. Józefa Hallera. Dziewięć lat później Wojciech Kossak zilustrował to historyczne wydarzenie, tworząc artystyczną wizję uroczystości – obraz „Zaślubiny Polski z morzem".

Spółka poinformowała, że zakupione dzięki wsparciu Fundacji PZU dzieło uzupełnia kolekcję malarstwa batalistycznego rodziny Kossaków i dopełnia dzieła artystyczne przedstawiające ważne dla dziejów Polski wydarzenia historyczne.

W komunikacie na temat przekazania obrazu Andrzej Klesyk, prezes PZU napisał, że kultura stanowi nie tylko dobro, które dziedziczymy od poprzednich pokoleń i które przekażemy naszym dzieciom, ale jest także wizytówką, dzięki której poznają nas inne narody. Dlatego tak ważne jest, aby jej poziom był wciąż wysoki, a twórczość wybitnych artystów trafiała do dostępnych dla wszystkich muzealnych zbiorów. Bez zaangażowania mecenasów – czy to instytucjonalnych, czy prywatnych – jest to bardzo trudne. Dlatego PZU od lat wspiera działania służące pozyskiwaniu i udostępnianiu polskiej publiczności prac wybitnych artystów. – Jesteśmy dumni, że po raz kolejny mogliśmy przyczynić się do pokazania szerokiemu gronu odbiorców ważnej pamiątki historycznej. Po Cadillacu Marszałka Piłsudskiego obraz Wojciecha Kossaka to kolejny artefakt wiążący nas z wydarzeniami sprzed wieku i przywracający pamięć historyczną zaznaczył Prezes.

Jak wynika z dostępnych informacji obraz „Zaślubiny Polski z morzem" datowany jest na 1930 r. Tę wersję upamiętniono, wydając drukiem jego barwną reprodukcję. W 1931 r. autorską wersję plakatu do zbiorów muzealnych podarował sam artysta. Na jego brzegu znajduje się odręczna dedykacja malarza: Muzeum Wojska / Jego sługa i wyznawca / Wojciech Kossak.

PZU zaznacza, że to nie pierwszy obraz, który trafił do polskich muzeów dzięki zaangażowaniu firmy. Wsparcie finansowe pozwoliło na powrót do Muzeum Narodowego w Warszawie obrazu "Żydówka z pomarańczami" Aleksandra Gierymskiego. W 2004 Fundacja PZU współfinansowała także zakup obrazu tego wybitnego twórcy – "Chłopiec niosący snop" dla Muzeum Narodowego we Wrocławiu. W 2014 r. ubezpieczyciel objął mecenatem wystawy dzieł Aleksandra Gierymskiego, Maksymiliana Gierymskiego oraz Olgi Boznańskiej. Udział w ważnych dla kultury i polskiej sztuki wydarzeniach oraz promocja i wsparcie artystów jest jednym z istotnych obszarów z zakresu odpowiedzialnego biznesu Grupy PZU.

Ubezpieczenia
Hulajnogi na prąd wciąż bez obowiązkowego OC
Ubezpieczenia
Andrzej Klesyk: Holding PZU leży w interesie państwa
Ubezpieczenia
PZU idzie do prokuratury w sprawie odszkodowania dla fundacji ojca Rydzyka
Ubezpieczenia
Idą wielkie porządki w PZU. Holding zamiast Grupy. Ważą się losy banków
Ubezpieczenia
Dobre wyniki Grupy PZU w 2024 r. Nowa strategia bez zmian. Ważą się losy banków