Zamontowano je po obu stronach płatnego odcinka – w Mysłowicach i Balicach. Samoobsługa pozwala na przyspieszenie płatności bezgotówkowych: dokonywanych kartą płatniczą, flotową lub paliwową. W przyszłości system będzie akceptował także przygotowywanej przez koncesjonariusza dla kierowców korzystających z trasy specjalnej karty zbliżeniowej KartaA4. Nie ma jednak możliwości zapłacenia gotówką. Bramki znajdują się na skrajnych lewych pasach, najbliżej osi jezdni.
Jak wygląda pobieranie opłat? Kierowca podjeżdża pod automat, sprawdza kwotę, następnie wsuwa lub zbliża kartę do czytnika i wstukuje PIN. Po odebraniu drukowanego przez automat paragonu otwiera się szlaban.
Bramki samoobsługowe to część kompleksowego programu zwiększania przepustowości Placów Poboru Opłat na płatnym odcinku Katowice-Kraków. Oprócz wymiany sprzętu, Stalexport Autostrada Małopolska wcześniej poszerzył place w Mysłowicach i Balicach o cztery dodatkowe pasy ruchu ze stanowiskami do obsługi pojazdów (po dwa w każdym kierunku). Koszt wymiany urządzeń poboru opłat to ponad 25 mln zł.
W przyszłości bramki na autostradzie A4 – zarówno na odcinku koncesyjnym jak i zarządzanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (odcinek pomiędzy Gliwicami a Wrocławiem) ma zastąpić elektroniczny i jednolity system poboru opłat funkcjonujący na wszystkich płatnych drogach w kraju. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju chce przygotować system, który będzie interoperacyjny: ma dawać możliwość pobierania opłat od różnego typu pojazdów w przyszłości, powinien być otwarty dla odcinków koncesyjnych, ma także umożliwiać przejechanie z jednym urządzeniem rejestrującym z jednego końca Europy na drugi, czyli będzie współdziałał z podobnymi systemami za granicą.
Nowy system – z uwagi na procedury wyboru wykonawcy, opracowania i zbudowania systemu - miałby zacząć działać dopiero w 2018 roku. Oznacza to, że do czasu wprowadzenia systemu nie będzie opłat na tych odcinkach, gdzie pobudowano już place poboru, ale nie zamontowano bramek. W rezultacie jeszcze przez około 3 lat bezpłatna pozostanie m.in. autostrada A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią.