Powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Koleją z Krakowa do Nowego Sącza w godzinę

Czas podróży koleją z Krakowa do Nowego Sącza skróci się z trzech do jednej godziny, a na odcinku powstanie najdłuższy tunel w Polsce – wynika z umowy opiewającej na 1,93 mld zł, którą konsorcjum Budimeksu wraz z turecką firmą Gülermak podpisały z PKP PLK.

Publikacja: 08.03.2024 19:07

Powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Koleją z Krakowa do Nowego Sącza w godzinę

Foto: PKP Intercity

Wkrótce pasażerowie podróżujący między Krakowem a Nowym Sączem oszczędzą na czasie aż dwie godziny. Jak podał w piątek Budimex, konsorcjum, w którego skład wchodzi również turecka firma budowlana Gülermak, zawarło umowę z PKP ‎PLK na ‎‎kompleksowe wykonanie robót ‎‎‎budowlanych ‎na linii ‎kolejowej nr 104 ‎na ‎‎odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany. Wartość projektu ‎sięga 1,93 mld zł netto.

Jak poinformował w komunikacie Budimex, odcinek między Limanową a bocznicą Klęczany to najdłuższy ‎i ‎najdroższy odcinek modernizacji linii 104‎, istotnej dla połączenia planowanej linii ‎kolejowej Podłęże-Piekiełko z Zakopanem i Nowym Sączem‎. Prace ruszają wraz ‎momentem podpisania umowy, a budowa ma potrwać około 2,5 roku. Linia będzie powstawać głównie obok istniejących torów.

Czytaj więcej

Gęstnieją zarzuty wobec Newagu. Paulina Matysiak: Spółka kluczy w wyjaśnieniach

– W przypadku LK nr 104 ‎na ‎‎odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany ‎mamy do ‎czynienia ze zdecydowanie najdłuższym odcinkiem i wielkoskalowym projektem. ‎Biorąc pod uwagę jego wartość, to niewątpliwie, obok Warszawy Zachodniej, jeden ‎z najważniejszych projektów kolejowych ostatnich lat – zaznaczył Artur Popko, prezes Budimex.

Powstanie najdłuższy tunel w Polsce

W ramach projektu powstać mają dwa tunele o łącznej długości 7,5 kilometra, a także liczne obiekty mostowe i wiadukty (w sumie dwadzieścia dwa).

– To kolejny historyczny kontrakt, który dodajemy do naszego portfolio. To także ogromne wyzwanie. Do zbudowania mamy dwa tunele w niezwykle wymagających warunkach geologicznych „fliszu karpackiego”, w bardzo krótkim terminie – powiedział Bülent Özdemir, prezes Gülermak.

Inwestycję skomentował także minister infrastruktury Dariusz Klimczak. – Dzisiaj jesteśmy w bardzo ważnym momencie dla funkcjonowania polskiej infrastruktury, której istotną częścią jest rozwój linii i połączeń kolejowych. To będzie rewolucja dla połączeń między Krakowem a Nowym Sączem – podkreślił.

Czytaj więcej

Duże zmiany na Lotnisku Chopina. Okęcie z nowym prezesem i inwestycjami

– Powstanie tu najdłuższy tunel w Polsce, nie tylko kolejowy, ale także w odniesieniu do tuneli drogowych. Mamy przed sobą historyczną inwestycję. Ja z wielką nadzieją czekam na uruchomienie i zakończenie tego projektu, ponieważ to będzie przykład dla inwestycji w całym kraju – dodał Klimczak.

Dzięki budowie tunelu czas podróży z Krakowa do Nowego Sącza ma skrócić się aż o dwie trzecie – z trzech godzin do jednej.

Wkrótce pasażerowie podróżujący między Krakowem a Nowym Sączem oszczędzą na czasie aż dwie godziny. Jak podał w piątek Budimex, konsorcjum, w którego skład wchodzi również turecka firma budowlana Gülermak, zawarło umowę z PKP ‎PLK na ‎‎kompleksowe wykonanie robót ‎‎‎budowlanych ‎na linii ‎kolejowej nr 104 ‎na ‎‎odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany. Wartość projektu ‎sięga 1,93 mld zł netto.

Jak poinformował w komunikacie Budimex, odcinek między Limanową a bocznicą Klęczany to najdłuższy ‎i ‎najdroższy odcinek modernizacji linii 104‎, istotnej dla połączenia planowanej linii ‎kolejowej Podłęże-Piekiełko z Zakopanem i Nowym Sączem‎. Prace ruszają wraz ‎momentem podpisania umowy, a budowa ma potrwać około 2,5 roku. Linia będzie powstawać głównie obok istniejących torów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół