Transformacja na dobrym torze

Wśród rozmaitych form transportu koleje są tym najmniej emisyjnym. Ale to nie znaczy, że mogą na tym poprzestać: na całym świecie trwa rywalizacja, kto szybciej i bardziej zazieleni pociągi.

Publikacja: 06.10.2023 09:00

Emisje w branży kolejowej powinny być redukowane do 2030 r. w tempie 5 proc. rocznie

Emisje w branży kolejowej powinny być redukowane do 2030 r. w tempie 5 proc. rocznie

Foto: Chinse CRRC

„Przez ostatnie dwie dekady bezpośrednie emisje dwutlenku węgla z działalności kolejowej opartej na dieslach rosły w przeciętnym tempie 0,6 proc. rocznie” – wskazuje Międzynarodowa Agencja Energii w swoim opracowaniu dotyczącym transformacji kolejnictwa na świecie. „Aby wrócić na właściwy, zeroemisyjny kurs w perspektywie roku 2050, emisje musiałyby spadać w tempie 5 proc. rocznie do 2030 r. To cel, który wymaga elektryfikacji działalności opartej na dieslu, gdzie tylko się da, podobnie jak użycia mieszanek biodiesli oraz implementacji szerokiego wachlarza innych środków efektywnościowych” – podkreślają eksperci Agencji.

Pozostało 88% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Hybrydy
Skoda Kodiaq. Co musisz wiedzieć o technologii PHEV?
Cykl Partnerski
Przejście do nowej energetyki musi być bezpieczne
Czym jeździć
Skoda Kodiaq. Mikropodróże w maxisamochodzie
Transport
Bruksela nie dawała pieniędzy na rozwój lotnisk. A polskie porty je dostaną
Transport
Boeing się złamał i poprawił ofertę. Porozumienie jest blisko
Transport
Plaga fałszywych ataków bombowych w indyjskich liniach lotniczych
Transport
PKP Intercity przedstawiło nowy rozkład jazdy. Rekordowe czasy przejazdów