#RZECZoBIZNESIE: Janusz Niedziela: Niebo nad Polską jest zabezpieczone

Specyfiką naszego obszaru jest to, że czasem coś nieprzewidywalnego się wydarzy, ale generalnie sytuacja nad Polską jest bardzo dobra – mówi Janusz Niedziela, wiceprezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Aktualizacja: 20.05.2016 14:02 Publikacja: 20.05.2016 13:37

#RZECZoBIZNESIE: Janusz Niedziela: Niebo nad Polską jest zabezpieczone

Foto: Rzeczpospolita

Dobrze zorganizowani kontrolerzy i mały poziom opóźnień: te dwa czynniki wymienia wiceprezes Niedziela jako rozwinięcie i potwierdzenie tezy dobrej sytuacji nad Polskim niebem.

– Oczywiście, może być jeszcze lepiej – mówi – można nas wyposażyć w lepszy, nowocześniejszy sprzęt, ale nawet mimo to niebo nad Polską uważam za zabezpieczone.

Jak wyjaśnia nasz gość, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) zajmuje się zabezpieczaniem służby powietrznej. Co to oznacza? – Gdy samolot chce wejść w naszą strefę powietrzną, my go kontrolujemy – tłumaczy Janusz Niedziela. – Samolot nie musi nawet lądować w Polsce, żeby być pod naszą kontrolą – dodaje wiceprezes PAŻP.

Na czym zatem zarabia PAŻP? – My nie jesteśmy obliczenie na generowanie zysku – wyjaśnia Niedziela. – Żyjemy z pomocy liniom lotniczym – tłumaczy – pomagamy ich samolotom lądować.

– Tzw. drobny ruch obsługujemy bezpłatnie – dzięki temu dostajemy dotacje z ministerstwa – mówi Janusz Niedziela.

I niestety ten tzw. drobny ruch jest tym, czym PAŻP zajmuje się ostatnio najwięcej. – Firma pracuje ciężko, nawet ciężej niż zwykle, a problemy z przychodami mamy większe – skarży się wiceprezes.

Dlaczego tak się dzieje? – To są skutki zestrzelenia malezyjskiego samolotu nad Ukrainą – tłumaczy Niedziela. – Po tym wydarzeniu pojawiły się strefy zakazu lotów nad Ukrainą – mówi nasz gość i dodaje, że ten stan ma bardzo zły wpływ na sytuację finansową PAŻP.

Janusz Niedziela opowiada również o stawkach obsługi lotów w Polsce, tłumacząc, że są one niskie, co nierzadko zachęca do latania przez Polskę: – Ruch Bawaria – Dania odbywa się nie przez Niemcy, tylko swoistym rogalem przez Polskę, właśnie dzięki temu, że mamy znacznie niższe stawki niż Niemcy.

– Należy jednak pamiętać, że nasze stawki są ustalane na poziomie europejskim – mówi Niedziela. – Nie możemy ich już obniżać – rozwija – a nawet myślimy o tym, żeby je delikatnie podwyższyć. Jako powód takiej decyzji Janusz Niedziela podaje sytuację na Ukrainie.

Dobrze zorganizowani kontrolerzy i mały poziom opóźnień: te dwa czynniki wymienia wiceprezes Niedziela jako rozwinięcie i potwierdzenie tezy dobrej sytuacji nad Polskim niebem.

– Oczywiście, może być jeszcze lepiej – mówi – można nas wyposażyć w lepszy, nowocześniejszy sprzęt, ale nawet mimo to niebo nad Polską uważam za zabezpieczone.

Pozostało 83% artykułu
Transport
Boeing nie wznowił jeszcze produkcji B737 MAX. Ma ją zacząć w grudniu
Transport
Niemiecki Fraport sprzedał udziały w rosyjskim lotnisku. Bo nie miał wyjścia
Transport
Duże zmiany dla kierowców w Krakowie. Nowe odcinki dróg jeszcze w tym roku
Transport
Ryanair bez umowy w Modlinie. I nie poszło (tylko) o pieniądze
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Transport
Bez porozumienia Ryanaira z Modlinem. Latem 2025 zniknie co trzecie połączenie
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką