Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) oraz jej litewski odpowiednik ORO Navigacija podpisały umowy z firmą Indra na wdrożenie w obu krajach najnowszego systemu do zarządzania ruchem lotniczym iTec. Pełne wdrożenie systemu potrwa 5 lat.
— Oro Navigacija i PAŻP będą dzięki temu przygotowane do wypełnienia przyszłych europejskich standardów i regulacji dotyczących systemów ruchu lotniczego oraz spełnią wymagania Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej – powiedziała podczas uroczystości podpisania umów Magdalena Jaworska, p. o prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Warszawskie umowy jednocześnie wskazują kierunek rozwoju systemu zarządzania ruchem lotniczym ATM. — Na tej drodze zawarte jest przyszłe wdrożenie systemu iTec, który wykorzystuje najbardziej zaawansowane technologie oparte o trajektorię 4D (trzy wymiary + czas). Umożliwi on wykorzystanie najnowszych rozwiązań w kwestiach bezpieczeństwa, takich jak zaawansowane Zarządzanie Konfliktami w Przestrzeni — zapewniał po podpisaniu umowy Rafael Gallego, dyr. gen Indry. Zdaniem Algimantasa Rasciusa, szefa litewskiego ORO Navigacija system będzie w pełni zdolny do reagowania na wzrastający ruch lotniczy, warunki pogodowe oraz możliwość adaptacji do zarezerwowanych stref wojskowych.
Podpisane w Warszawie umowy zostały poprzedzone wspólną procedurą zakupową. Dla PAŻP i ORO Navigacija oznaczają one również przystąpienie do Sojuszu iTec, skupiającego najważniejsze instytucje obsługujące służby ruchu lotniczego w Europie, w tym m.in. z Wielkiej Brytanii (NATS), Niemiec (DFS), Hiszpanii (ENAIRE), Holandii (LVNL) czy Norwegii (Avinor).