Francja: Nowe linie TGV do Bordeaux i Rennes

Po 5 latach budowy uruchomiono dwie trasy superszybkiej kolei TGV z Paryża do Bordeaux i Rennes.

Aktualizacja: 03.07.2017 10:43 Publikacja: 03.07.2017 10:14

Francja: Nowe linie TGV do Bordeaux i Rennes

Foto: Bloomberg

Podróż ze stolicy Francji do Bordeaux wyniesie 124 minuty, o 70 min krócej niż dotychczas, a z Paryża do stolicy Bretanii 85 minut, o 39 minut krócej.

— Nasza ambicją jest przyciąganie dodatkowych 4 mln pasażerów rocznie zgodnie z formułą: przewozić więcej ludzi, szybciej i częściej — oświadczył prezes kolei SNCF, Guillaume Pépy podczas uroczystej inauguracji. Trasę do Rennes „otworzył” prezydent Emmanuel Macron udając się do tego miasta pierwszym składem.

Odcinek do Rennes

Nowy odcinek Le Mans-Rennes liczy 183 km, został wykonany przez grupę Eiffage, budowa kosztowała 3,4 mld euro. Ponad połowę inwestycji pokryła strona państwową (skarb państwa 28 proc., władze regionalne 28 proc.), a kolej SNCF Réseaux 43 proc.; resztę stanowiły subwencje unijne.

W rozkładzie przewidziano od 2 lipca 29,5 połączeń powrotnych między regionem Ile-de-France a Rennes, w tym 12,5 bezpośrednich miedzy Paryżem i Rennes.

„Uruchomienie nowego połączenia zapewni całej Bretanii szybszy wzrost gospodarczy” — stwierdziła rada regionu.

Trasa do Bordeaux

W ramach połączenia z Bordeaux zbudowano odcinek Tours-Bordeaux liczący 302 km kosztem 7,8 mld euro, w którym uczestniczyły w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego skarb państwa, 33 samorządy lokalne, UE, kolej oraz filia grupy Vinci, Lisea. Na nowej trasie przewidziano 33,5 połączenia powrotne Paryż-Bordeaux, w tym 18,5 bezpośrednich.

Według SNCF, bilety podrożeją średnio o 10 euro na trasie Paryż-Bordeaux i o 6 euro na trasie do Rennes.

Uruchomienie nowych połączeń zmartwiło władze i mieszkańców Tuluzy, bo Emmanuel Macron obiecywał w kampanii wyborczej rozpoczęcie prac nad odcinkiem łączącym stolicę z czwartym miastem Francji, ale teraz, gdy nowy prezydent zamierza porządkować finanse kraju, okazało się, że sprawa nie będzie aktualna przed 2025 r.

Podróż ze stolicy Francji do Bordeaux wyniesie 124 minuty, o 70 min krócej niż dotychczas, a z Paryża do stolicy Bretanii 85 minut, o 39 minut krócej.

— Nasza ambicją jest przyciąganie dodatkowych 4 mln pasażerów rocznie zgodnie z formułą: przewozić więcej ludzi, szybciej i częściej — oświadczył prezes kolei SNCF, Guillaume Pépy podczas uroczystej inauguracji. Trasę do Rennes „otworzył” prezydent Emmanuel Macron udając się do tego miasta pierwszym składem.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił