Reklama
Rozwiń
Reklama

Francja: Nowe linie TGV do Bordeaux i Rennes

Po 5 latach budowy uruchomiono dwie trasy superszybkiej kolei TGV z Paryża do Bordeaux i Rennes.

Aktualizacja: 03.07.2017 10:43 Publikacja: 03.07.2017 10:14

Francja: Nowe linie TGV do Bordeaux i Rennes

Foto: Bloomberg

Podróż ze stolicy Francji do Bordeaux wyniesie 124 minuty, o 70 min krócej niż dotychczas, a z Paryża do stolicy Bretanii 85 minut, o 39 minut krócej.

— Nasza ambicją jest przyciąganie dodatkowych 4 mln pasażerów rocznie zgodnie z formułą: przewozić więcej ludzi, szybciej i częściej — oświadczył prezes kolei SNCF, Guillaume Pépy podczas uroczystej inauguracji. Trasę do Rennes „otworzył” prezydent Emmanuel Macron udając się do tego miasta pierwszym składem.

Odcinek do Rennes

Nowy odcinek Le Mans-Rennes liczy 183 km, został wykonany przez grupę Eiffage, budowa kosztowała 3,4 mld euro. Ponad połowę inwestycji pokryła strona państwową (skarb państwa 28 proc., władze regionalne 28 proc.), a kolej SNCF Réseaux 43 proc.; resztę stanowiły subwencje unijne.

W rozkładzie przewidziano od 2 lipca 29,5 połączeń powrotnych między regionem Ile-de-France a Rennes, w tym 12,5 bezpośrednich miedzy Paryżem i Rennes.

„Uruchomienie nowego połączenia zapewni całej Bretanii szybszy wzrost gospodarczy” — stwierdziła rada regionu.

Reklama
Reklama

Trasa do Bordeaux

W ramach połączenia z Bordeaux zbudowano odcinek Tours-Bordeaux liczący 302 km kosztem 7,8 mld euro, w którym uczestniczyły w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego skarb państwa, 33 samorządy lokalne, UE, kolej oraz filia grupy Vinci, Lisea. Na nowej trasie przewidziano 33,5 połączenia powrotne Paryż-Bordeaux, w tym 18,5 bezpośrednich.

Według SNCF, bilety podrożeją średnio o 10 euro na trasie Paryż-Bordeaux i o 6 euro na trasie do Rennes.

Uruchomienie nowych połączeń zmartwiło władze i mieszkańców Tuluzy, bo Emmanuel Macron obiecywał w kampanii wyborczej rozpoczęcie prac nad odcinkiem łączącym stolicę z czwartym miastem Francji, ale teraz, gdy nowy prezydent zamierza porządkować finanse kraju, okazało się, że sprawa nie będzie aktualna przed 2025 r.

Transport
Nowe sankcje Unii i Wielkiej Brytanii uderzają we flotę cieni i robiących biznesy z Rosją
Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama