Reklama

Niemiecka kolej chce być punktualna

Deutsche Bahn chce być bardziej punktualna, zwłaszcza na długich dystansach, gdzie konkuruje z transportem autobusowym.

Publikacja: 17.12.2015 13:31

Niemiecka kolej chce być punktualna

Foto: Bloomberg

Rüdiger Grube, prezes największej  niemieckiej spółki kolejowej, zapowiedział na konferencji w Berlinie, że już w 2016 roku 80 proc. pociągów DB będzie jeździć punktualnie. Teraz 74 proc. pociągów dociera na kolejne stacje o wyznaczonym czasie. Według analiz spółki to właśnie spóźnienia najbardziej irytują niemieckich podróżnych.

Punktualność ma poprawić nowoczesny, cyfrowy system monitorowania oraz specjalne, lotne brygady techniczne, zajmujące się usuwaniem usterek technicznych na trasach kolejowych zarządzanych przez Deutsche Bahn.

Rada nadzorcza niemieckie spółki zatwierdziła już plan prezes Grube, który zakłada radykalną modernizację niemieckich kolei. Program "Kolej przyszłości" ma kosztować 2 mld euro w 2016 roku. 1,3 mld przeznaczonych zostanie na modernizację torów i transportu szynowego, a kolejne 700 mln na działania restrukturyzacyjne w spółce.

W sumie na inwestycje i restrukturyzację spółki pójdzie 20 mld euro w ciągu 5 lat. W planach jest też częściowa prywatyzacja niektórych spółek zależnych. Według niemieckich mediów chodzi o dwie spółki: DB Schenker Logistics oraz brytyjską firmę Arriva.

Restrukturyzacja oznacza jednak zwolnienia. W spółce zależnej Schenker Rail prace ma stracić 2600 spośród 31 tys. pracowników. Związki zawodowe protestują. - Nie we wszystkich dziedzinach dostrzegamy szumnie zapowiadaną długofalową strategię firmy - uważa przewodniczący związku zawodowego EVG, Alexander Kirchner. Tym bardziej, że jeszcze w październiku prezes DB Rüdiger Grube zapewniał, że nikt nie straci pracy,, ponieważ każdy pracownik objęty restrukturyzacją dostanie ofertę nowej pracy w ramach grupy.

Reklama
Reklama

Dziennik "Handelsblatt" poinformował na początku grudnia, że sytuacja finansowa Deutsche Bahn nie jest zbyt dobra i to mimo rekordowych obrotów w wysokości 40 mld euro. DB za 2015 rok zanotuje stratę - pierwszą od 2003 roku. Według prognoz spółka kolejowa liczyła na plus w wysokości 1,75 mld euro, ale rok zakończy na minusie.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama