Reklama

Transport już hamuje

Polskie firmy ograniczają zakupy samochodów ciężarowych, słabnie rynek autobusów. Mocno zmalało tempo rozwoju branży usług transportowych.

Publikacja: 24.11.2019 21:00

Transport już hamuje

Foto: Adobe Stock

Pogarsza się sytuacja na polskim rynku transportowym. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wynika, że w październiku rejestracje samochodów ciężarowych zmalały w ujęciu rocznym o prawie 23 proc., w tym największych ciężarówek o prawie 31 proc. To kontynuacja negatywnego trendu – we wrześniu rejestracje pojazdów powyżej 3,5 tony zmalały w porównaniu z ub.r. o 22,9 proc. Według przedstawicieli branży motoryzacyjnej słabnąca sprzedaż ciężarówek to niepokojący sygnał. Wyniki tego rynku są uważane za barometr koniunktury gospodarczej. O ile początkowo do przyczyn spadków rejestracji można było zaliczyć wprowadzenie nowych przepisów dotyczących tachografów, to teraz powodem ma być rosnąca obawa przewoźników przed spadkiem zamówień. – Może to być jeden z pierwszych sygnałów nadciągającego spowolnienia gospodarczego, a nawet kryzysu – uważa Jakub Faryś, prezes PZPM.

W unijnym ogonie

Problem może być tym poważniejszy, że sytuacja na rynku polskim wygląda w ostatnim czasie gorzej niż na dużych rynkach europejskich. W opublikowanym w ubiegłym tygodniu kwartalnym raporcie firma doradcza KPMG podała, że w pierwszych trzech kwartałach 2019 r. wzrost rejestracji samochodów ciężarowych w Polsce wyniósł r./r. zaledwie 0,1 proc. (w Niemczech i W. Brytanii odnotowano dwucyfrowe wzrosty), przy czym w trzecim kwartale rejestracje spadły do 5,3 tys. z 9,3 tys. w kwartale drugim. Według Stowarzyszenia Europejskich Producentów Pojazdów ACEA, gdy po pierwszych dziewięciu miesiącach 2019 r. polski rynek stał w miejscu, średnia dla UE wykazywała 5,7-proc. wzrost.

Kuleje również polski rynek autobusów. Rejestracje od stycznia do września wyniosły 1971 pojazdów i były mniejsze o 4,7 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej, podczas gdy w całej UE zwiększyły się o 2,9 proc. Polska była wśród dziesięciu największych autobusowych rynków UE, jednym z tylko trzech krajów mających za 9 miesięcy ujemną dynamikę.

Tną zatrudnienie

Spadki sprzedaży uderzają tymczasem w producentów. MAN Bus w Starachowicach, produkujący autobusy miejskie, w połowie ub. miesiąca zmniejszył dzienną produkcję z 14 do 11 pojazdów i zaczął redukować zatrudnienie. Zwolnienia mają dotknąć ok. 250 osób, głównie pracowników tymczasowych. Załogę zmniejsza (160 osób do końca roku) także starachowicka firma PKC Group, podwykonawca MAN, produkująca wiązki elektryczne. Przyczyną jest blisko 25-proc. spadek zamówień.

Reklama
Reklama

Nadchodzące spowolnienie w branży motoryzacyjnej odbija się również na rynku leasingu. Według danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL) dynamika branży leasingowej w I połowie 2019 r. zmalała r./r. o 0,6 proc. Na spadek wpłynęło pogorszenie kondycji sektora pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych do 3,5 t. Wartość aktywów segmentu sfinansowanych w I połowie roku wyniosła 16,5 mld zł, gdy rok wcześniej było to 17,8 mld zł: spadek sięgnął 6,8 proc.

Według prognoz ZPL pod znakiem zapytania staje teraz dalszy rozwój finansowania transportu ciężkiego – sektor będą osłabiać: groźba brexitu, spowolnienie gospodarki Eurolandu i protekcjonizm krajów UE. Dynamika polskich usług transportowych już hamuje. Jeśli w 2018 r. wynosiła 18,2 proc., to za pierwsze 6 miesięcy 2019 r. stopniała do 6,4 proc.

Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama