Reklama

Zamówienia in-house: liczy się nie tylko cena

W zamówieniach będą preferowane podmioty zatrudniające na umowę o pracę.

Aktualizacja: 27.07.2016 16:58 Publikacja: 27.07.2016 16:27

Zamówienia in-house: liczy się nie tylko cena

Foto: 123RF

W czwartek, 28 lipca 2016 r., wchodzą w życie przepisy tzw. małej nowelizacji prawa zamówień publicznych. Zmiany wymusiły przepisy unijne, a dokładnie dyrektywa klasyczna (2014/24/UE) oraz sektorowa (2014/25/UE). Mają one uprościć procedury i ograniczyć kryterium ceny.

Mniej formalności

Nowelizacja wprowadza przede wszystkim większą elastyczność procedur udzielania zamówień.

– Będzie mniej formalności – mówi Mariusz Filipek, radca prawny z Kancelarii Prawnej Filipek & Kamiński sp.k. – Przykładowo w postępowaniach poniżej progów UE wprowadzono oświadczenia, a dla tych o wyższej wartości: jednolity europejski dokument zamówienia, tzw. JEDZ – wyjaśnia.

Wojciech Hatung z kancelarii DZP zauważa jednak, że nie musi być prościej. – JEDZ liczy aż 14 stron, a poza nim wykonawcy będą musieli składać jako załączniki dodatkowe dokumenty, i to dwukrotnie, a nie jak obecnie – raz.

Ponadto nowela zwiększa możliwości praktycznego wykorzystania negocjacji oraz zmianę przesłanek zastosowania takich trybów, jak negocjacje z ogłoszeniem czy dialog konkurencyjny. Reguluje też zamówienia wewnętrzne tzw. in-house

Reklama
Reklama

– In-house nie będzie jednak trybem pozaustawowym, jedynie jedną z przesłanek udzielania zamówienia z wolnej ręki – wskazuje Maciej Kiełbus, partner w Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna sp.k.

Zmiany pozwalające m.in. gminom udzielać zamówień własnym podmiotom wejdą w życie 1 stycznia 2017 r.

Pierwsze wątpliwości

I tu pojawia się problem, na który nowelizacja nie odpowiada. Czy od daty, w której upłynął termin na implementację dyrektyw (18 kwietnia 2016 r.) do dnia wejścia w życie znowelizowanych przepisów zamówień in-house można udzielać na podstawie bezpośrednio stosowanych dyrektyw unijnych oraz czy zawarte w tym trybie umowy zachowają ważność po 1 stycznia 2017 r.

– Problem ten nie występuje jedynie w sektorze gospodarowania odpadami komunalnymi: tutaj wciąż obowiązują przepisy szczególne ograniczające stosowanie zamówień in-house – uważa Maciej Kiełbus.

Nie tylko cena

Unijne przepisy wymusiły także wprowadzenie do polskiego systemu prawnego rozwiązań kładących nacisk na pozaekonomiczne cele zamówień publicznych, w szczególności integrację społeczną, ochronę środowiska czy też wspieranie innowacyjności.

– W związku z tym m.in. zmianie uległa definicja pojęcia najkorzystniejszej oferty. Należy przez nią rozumieć ofertę przedstawiającą najkorzystniejszy bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia – wskazuje Mariusz Filipek. – Nowelizacja określa przykładowy katalog kryteriów oceny ofert, m.in. jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, aspekty środowiskowe, społeczne, innowacyjne, serwis, termin wykonania zamówienia czy koszty eksploatacji.

Reklama
Reklama

I dodaje, że zamawiający, oceniając ofertę, będzie mógł też brać pod uwagę tzw. aspekty społeczne.

– W szczególności są to: integracja zawodowa i społeczna osób defaworyzowanych czy niepełnosprawnych – wymienia Mariusz Filipek. I dodaje, że nowelizacja ma także na celu promowanie zatrudnienia na podstawie umowy o pracę w warunkach określonych normami kodeksu pracy. - Wprowadzane rozwiązania mają za zadanie poprawę sytuacji pracowników na rynku i promowanie zatrudnienia na umowę o pracę, a także usuwanie zachowań zmierzających do obchodzenia przepisów prawa pracy – wyjaśnia Mariusz Filipek.

Dla podwykonawców

Nowe regulacje wywrą wpływ nie tylko na podmioty udzielające zamówień i wykonawców, lecz także na podwykonawców.

- Przykładowo, zostaną oni, przy usługach i robotach budowlanych, objęci określonymi przez zamawiającego wymogami zatrudnienia osób realizujących zamówienia na podstawie umowy o pracę – wskazuje Katarzyna Kuźma, partner w Praktyce Infrastruktury i Energetyki kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.

A nawet na osoby trzecie.

-Ustanowiony został wprost wymóg, aby podmiot trzeci udostępniający swoje doświadczenie wykonawcy ubiegającemu się o zamówienie wziął bezpośredni udział w późniejszej realizacji umowy – mówi Katarzyna Kuźma. I dodaje, że wchodząca w życie zmiana przepisów będzie miała istotne znaczenie dla wszystkich uczestników rynku zamówień publicznych.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama