Reklama
Rozwiń
Reklama

Wójt nie otrzyma nagrody za osiągnięcia w pracy

Wynagrodzenie wójta jest ustalane przez radę gminy w drodze uchwały. Rada określa jego wysokość, ale może zrobić to tylko w granicach wskazanych przez obowiązujące przepisy.

Publikacja: 20.09.2016 05:40

Wójt nie otrzyma nagrody za osiągnięcia w pracy

Foto: 123RF

Problem

Wójt z zaangażowaniem wykonuje swoje obowiązki, co spowodowało m.in. zwiększenie ruchu turystycznego i przyniosło istotne korzyści gminie. Rada gminy chciałaby przyznać mu za to nagrodę. Czy obowiązują jakieś ograniczenia dotyczące przyznania takiej nagrody wójtowi?

Co mówią przepisy

Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in. ustalanie wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Kwestie związane ze świadczeniem pracy przez wójta i jego wynagradzaniem uregulowane są także w ustawie o pracownikach samorządowych (dalej u.p.s.). W art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. c) u.p.s. przewidziano, że wójt jest zatrudniony na podstawie wyboru. Jego pracodawcą jest urząd gminy.

Czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta, związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący rady gminy, a pozostałe czynności – wyznaczona przez wójta osoba zastępująca lub sekretarz gminy, z tym że wynagrodzenie wójta ustala rada gminy, w drodze uchwały (art. 8 u.p.s.).

W myśl art. 36 ust. 1 u.p.s. pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych. Pracownik samorządowy ma prawo do wynagrodzenia zasadniczego, dodatku za wieloletnią pracę, nagrody jubileuszowej, jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz dodatkowego wynagrodzenia rocznego (art. 36 ust. 2 u.p.s.). Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę, nagrody jubileuszowej i jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze (art. 38 ust. 5 u.p.s.). Pracownikowi samorządowemu może zostać przyznany dodatek funkcyjny (art. 36 ust. 4 u.p.s.). Wójtowi należy się ponadto dodatek specjalny (art. 36 ust. 3 u.p.s.). Warunki i sposób wynagradzania wójta, maksymalny poziom dodatku funkcyjnego oraz wysokość dodatku specjalnego określa rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (por. art. 37 u.p.s.).

Zgodnie z art. 36 ust. 6 u.p.s. pracownikowi samorządowemu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 u.p.s., czyli zatrudnionemu na podstawie powołania albo umowy o pracę, można przyznać nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej. W myśl art. 39 ust. 2 pkt 1 u.p.s. pracodawca w regulaminie wynagradzania, dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, może określić warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa.

Reklama
Reklama

podstawa prawna: art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 446)

podstawa prawna: art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. c, art. 8, art. 36-37, art. 39 ust. 1-2, art. 43 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 902)

podstawa prawna: rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (tekst jedn. DzU z 2014 r. poz. 1786).

Prawnik wyjaśnia

Anna Puszkarska, Radca prawny

Drogi Nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej mogą otrzymać tylko pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie umowy o pracę albo powołania. Wójt jest zatrudniony z wyboru, w związku z czym nie można mu przyznać takiego świadczenia.

Uprawnienia rady gminy

Podkreśla się, że rada gminy nie ma zupełnej swobody w określaniu wysokości wynagrodzenia wójta. Musi stosować się w tym zakresie do wymagań wynikających z u.p.s. i rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Jak zwrócono uwagę w wyroku Sądu Najwyższego z 28 marca 2008 r. (sygn. II PK 225/07) do zakresu kompetencji Rady Ministrów należy ustalenie obligatoryjnych i fakultatywnych składników wynagrodzenia pracowników samorządowych oraz określenie ich minimalnej i maksymalnej wysokości. Natomiast ustalanie wynagrodzenia przez radę gminy dotyczy określenia wysokości wynagrodzenia wójta tej gminy w ramach zasad określonych przez Radę Ministrów w rozporządzeniu, będącym źródłem powszechnie obowiązującego prawa. Skoro więc np. dodatek specjalny przysługujący wójtowi jest obligatoryjnym składnikiem jego wynagrodzenia, to nieuwzględnienie go w uchwale rady gminy, ustalającej wynagrodzenie wójta, spowodowałoby skutek w postaci zastosowania w tym zakresie bezpośrednio przepisów rozporządzenia.

Reklama
Reklama

W wyroku Sądu Najwyższego z 9 czerwca 2008 r. (sygn. II PK 330/07, OSNP 2009/21-22/278) stwierdzono, że obniżenie przez radę gminy wynagrodzenia burmistrza nie wymaga jego zgody. Art. 18 ust. 2 pkt 2 u.s.g. nie ogranicza uprawnienia rady do ustalenia wynagrodzenia wójta tylko raz na początku kadencji. Jednostronna zmiana (obniżenie) wynagrodzenia wójta może być dokonana przez radę, w ramach uprawnienia do ustalenia tej należności. Podkreślono, że przepisy nie kreują roszczenia o wynagrodzenie wyższe od otrzymywanego przez pracownika w sytuacji, gdy jego wynagrodzenie mieści się w granicach wyznaczonych przez przepisy płacowe dotyczące danej grupy podwładnych i nie narusza zasady równego traktowania oraz zakazu dyskryminacji (por. także wyrok SN z 3 października 2008 r., sygn. II PK 30/08).

W postanowieniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 5 marca 2014 r. (sygn. II OSK 506/14) podkreślono, że sprawy ze stosunku pracy wójta, w tym sprawy jego wynagrodzenia, nie należą do spraw z zakresu administracji publicznej. Prawidłowość ustalenia wysokości wynagrodzenia podlega kontroli sądu powszechnego, co jednoznacznie wynika z art. 43 ust. 2 u.p.s. Okoliczność ta wyłącza właściwość sądów administracyjnych do rozpoznawania tej kategorii spraw.

Przyznanie nagrody

Jak zwrócono uwagę w rozstrzygnięciu nadzorczym Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z 16 października 2013 r. (znak PN 4131.458.2013, NZS 2014/2/42) składniki wynagrodzenia wójta zostały ustalone w art. 36 u.p.s., a rada nie ma prawa przyznać wójtowi dodatkowego wynagrodzenia nie wymienionego w tym przepisie.

W wyroku WSA w Warszawie z 12 stycznia 2015 r. (sygn. II SA/Wa 852/14) podkreślono, że z art. 36 ust. 6 u.p.s. wynika, że pracownikowi samorządowemu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 u.p.s., za szczególne osiągnięcia w pracy może być przyznana nagroda. Z treści art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 u.p.s. wynika, że nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej mogą otrzymać tylko pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę oraz których stosunek pracy został nawiązany na podstawie powołania.

Podstawą zatrudnienia wójta jest natomiast wybór. Skoro zaś ta podstawa nie została wskazana przez ustawodawcę w art. 36 ust. 6 u.p.s., jako uprawniająca do nagrody za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej, to pracownicy zatrudnieni z wyboru nie mogą otrzymać takich świadczeń. Również żadne inne przepisy nie dają podstawy do przyznania pracownikom zatrudnionym na podstawie wyboru takich nagród (por. także rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z 6 sierpnia 2010 r., znak PNK.I-0911/327/2010).

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Prawo karne
Zapadł wyrok w sprawie afery SKOK Wołomin. 14 lat więzienia za wypranie blisko 350 mln zł
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Ubezpieczenia i odszkodowania
Sąd Najwyższy: to, że kierowca zapłaci za wypadek, nie zwalnia ubezpieczyciela
Prawo karne
Radosław Baszuk: Jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich aresztowań, ale to nie przypadek Ziobry
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama