Dalej, rozszerzenie obowiązku kontroli prewencyjnej (inspekcja ochrony środowiska, państwowa straż pożarna) jest użytecznym narzędziem zwalczania szarej strefy na rynku odpadowym, poprzez ograniczenie możliwości przewymiarowania mocy przerobowych. Sytuacja, w której przedsiębiorca mógł uzyskać zezwolenie na przetworzenie znacznie większej ilości odpadów niż technicznie wykonalna, stanowiła bowiem potencjalną zachętę do nadużyć. Drugą stroną medalu pozostaje jednak wpływ takiego trybu na proces inwestycyjny i rozliczanie finasowania inwestycji, dla której – do momentu jej ukończenia – nie ma formalnej gwarancji uzyskania koniecznego zezwolenia.
Ministerstwo wyjaśnia
Wiele istotnych wyjaśnień opublikowało Ministerstwo Środowiska. Uszczegółowiono między innymi – w odniesieniu do wymaganej treści wniosku – rozróżnienie na „największą" i „maksymalną" masę magazynowanych odpadów. Pierwsza odnosi się do masy, która faktycznie ma być magazynowana na podstawie zezwolenia, druga – do masy potencjalnie możliwej, „której nawet teoretycznie nie da się przekroczyć". Możliwa jest sytuacja, w której ani przed, ani po procesie przetworzenia nie występuje magazynowanie odpadów i nie zostały wyznaczone miejsca magazynowania, a zatem zabezpieczenie roszczeń wynosi 0 zł. Potwierdzono obowiązek przeprowadzania kontroli prewencyjnych także przy pozwoleniach zintegrowanych. Wreszcie wyjaśniono, że w przypadku umów użytkowania i dzierżawy, właściwym załącznikiem jest odpis aktu notarialnego, a w przypadku własności i użytkowania wieczystego, może być on zastąpiony wypisem z księgi wieczystej. Doprecyzowano, że postanowienie określające wysokość i formę zabezpieczenia roszczeń wydaje się po złożeniu wniosku a przed wydaniem zezwolenia (pismo z dnia 18 października 2018 r., znak DGO.VI.022.22.2018.MD). Tym niemniej – z uwagi na konieczność relatywnie szybkiego uczynienia zadość postanowieniu – ostrożność nakazuje przeprowadzenie możliwie zaawansowanych przygotowań jeszcze przed złożeniem wniosku.
W innych pismach potwierdzono zastosowanie części nowych wymogów także w postępowaniach w sprawie pozwoleń emisyjnych (pismo z dnia 21 września 2018 r., znak DGO.VI.022.25.2018.MD), wyjaśniono między innymi warunki wymagalności załączenia decyzji o warunkach zabudowy, wymagania dotyczące operatu przeciwpożarowego oraz składania zaświadczeń (pismo z dnia 25 września 2018 r., znak DGO.VI.022.21.2018.MD). Wyrażone w ten sposób poglądy Ministerstwa nie mają, oczywiście, mocy prawnie wiążącej, jednak w praktyce przekładają się często na interpretację przyjmowaną przez organy.
Problem z rozporządzeniami wykonawczymi
Katalog niejasności nie został przy tym wyczerpany. Warto wskazać chociażby na problematykę oświadczeń i zaświadczeń o niekaralności oraz wysoce nieprecyzyjne sformułowanie przepisów dotyczących sposobu wyliczenia dziesięcioletniego okresu, do którego się odnoszą. Kolejne problemy dotyczą rozporządzeń wykonawczych – o ile część wątpliwości rozwiało opublikowanie rozporządzenie ministra środowiska z 7 lutego 2019 r. w sprawie wysokości stawek zabezpieczenia roszczeń (DzU2019 poz. 256), o tyle projekt rozporządzenia w sprawie wymagań w zakresie ochrony przeciwpożarowej wciąż jest procedowany.
Aktualnie proponowane rozwiązania są bardziej precyzyjne i umożliwiają większą elastyczność niż pierwotny projekt. Nie usuwają jednak chociażby problemów interpretacyjnych dotyczących definicji odpadów palnych. Przede wszystkim jednak, upoważnienie ustawowe do wydania rozporządzenia wejdzie w życie dopiero z dniem 22 sierpnia, a z tą samą datą rozporządzenie powinno zacząć obowiązywać. Problem niedostatku czasu na konieczne przygotowania został jednak dostrzeżony i na posiedzeniach w dniach 3 i 4 lipca 2019 r. Sejm zgodził się na przesunięcie daty złożenia wniosków dostosowujących do dnia 5 marca 2020 r. Procedowany projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3495) obejmuje także inne poprawki dotyczące ubiegłorocznej nowelizacji, jednak na obecnym etapie nie jest jeszcze możliwe określenie ich finalnej formy.