Reklama

Czym powinna kierować się rada gminy udzielając wotum zaufania?

Dopuszczalna jest sytuacja w której wójt otrzyma wotum zaufania i nie otrzyma absolutorium albo odwrotnie.

Publikacja: 23.07.2019 07:00

Czym powinna kierować się rada gminy udzielając wotum zaufania?

Foto: Adobe Stock

Na czerwcowych sesjach radni jednostek samorządu terytorialnego pierwszy raz w historii głosowali nad udzieleniem wotum zaufania wójtom, starostom i marszałkom województw. O ile na poziomie powiatów i województw głosowania takie były bezproblemowe z uwagi na zależność organu wykonawczego od rady, to na poziomie gmin dochodziło do sytuacji w których wójt nie otrzymał wotum zaufania od rady.

Czytaj także: Do końca maja wójt przedstawia raport o stanie gminy

Absolutorium i wotum zaufania

Bezpośrednia łączność polityczna między wójtem i radą gminy została zerwana w 2002 r. wraz z wprowadzeniem powszechnych wyborów organu wykonawczego gminy. Tymczasem wprowadzenie instytucji wotum zaufania, którego dwukrotne nieudzielenie może skutkować rozpisaniem referendum w sprawie odwołania włodarza przywraca taką zależność.

Obecnie wójt zależny jest od rady w kwestii wotum zaufania i absolutorium za wykonanie budżetu. Stąd powstaje problem na ile obie te instytucje mają tożsamy charakter i czy dopuszczalna jest sytuacja w której wójt dostaje absolutorium ale nie jest mu udzielane wotum zaufania lub odwrotnie.

Absolutorium jest instytucją powiązaną ściśle z procedurą budżetową. Jest wyrazem akceptacji rady gminy dla sposobu wykonania budżetu w poprzednim roku przez wójta. Wiąże się ono z odpowiedzialnością jaką ponosi wójt z tytułu prowadzenia gospodarki finansowej gminy. Szczegółowy tryb postępowania w sprawie podjęcia takiej uchwały został ujęty w przepisach ustawy o finansach publicznych. Zakres informacji jakie rada gminy powinna uwzględnić w związku z podjęciem takiej uchwały został określony w art. 271 u.f.p. i obejmuje:

Reklama
Reklama

- sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

- sprawozdanie finansowe;

- sprawozdanie z badania sprawozdania finansowego, o którym mowa w art. 268 u.f.p.;

- opinię regionalnej izby obrachunkowej, o której mowa w art. 270 ust. 2 u.f.p.;

- informację o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego;

- stanowisko komisji rewizyjnej.

Reklama
Reklama

Wotum zaufania jest ustosunkowaniem się rady gminy do informacji przedstawionych przez wójta w raporcie o stanie gminy, który obejmuje podsumowanie działalności wójta w roku poprzednim, w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego. Ustawa o samorządzie gminnym dopuszcza ustanowienie szczegółowych wymogów odnoszących się do treści raportu w uchwale rady będącej aktem prawa miejscowego.

Oświadczenie woli rady gminy

Zarówno absolutorium jak i wotum zaufania są wyrażane przez radę gminy w formie uchwał. Należy zaznaczyć, że takie uchwały nie mają charakteru aktów prawa miejscowego – nie zawierają generalnych i abstrakcyjnych norm prawnych. Można powiedzieć, że są one swoistymi oświadczeniami woli rady gminy. Prawodawca powiązał szczególne skutki prawne z sytuacjami w których rada gminy nie wyraziła wobec wójta wotum zaufania lub nie udzieliła absolutorium albo nie podjęła uchwały w takim przedmiocie. Takie stanowisko rady gminy inicjuje procedurę mającą na celu odwołanie wójta poprzez referendum lokalne.

Związek między absolutorium i wotum zaufania można wskazać tylko w treści art. 28aa ust. 4 zgodnie z którym raport jest rozpatrywany na tej samej sesji, co absolutorium. Zgodnie z u.s.g. raport rozpatrywany jest w pierwszej kolejności i dopiero po ewentualnym podjęciu uchwały w sprawie udzielenia wotum zaufania procedowane jest absolutorium.

W obecnym stanie prawnym brak jest przesłanek do postawienia tezy, że istnieje funkcjonalny związek między udzieleniem wójtowi absolutorium i wotum zaufania. Rada gminy wyrażając swoje stanowisko w jednej z tych spraw nie jest związana swoim rozstrzygnięciem i w oparciu o pierwsze stanowisko nie musi rozstrzygać w przedmiocie drugiego. Dopuszczalna jest sytuacja w której wójt otrzyma wotum zaufania i nie otrzyma absolutorium albo odwrotnie. Należy podkreślić, że inny jest zakres informacji zawartych we wniosku o udzielenie absolutorium i inny w raporcie o stanie gminy. Jakkolwiek materie w takich dokumentach mogą na siebie częściowo nachodzić nie oznacza to, że odpowiednie uchwały mają tożsamy charakter. Udzielenie wotum zaufania nie jest zależne od informacji przedstawionych w raporcie, jest ono niewątpliwie wyrazem akceptacji organu stanowiącego dla obecnego stanu rzeczy, wniosku wynikających z debaty nad takim dokumentem i propozycji dalszych działań przedstawionych przez wójta. Stąd nie można zgodzić się ze stwierdzeniem przedstawianym przez wójtów, którzy wotum zaufania nie otrzymali, że głosowanie w tej sprawie dotyczy „organu" a nie samej osoby sprawującej urząd.

podstawa prawna: ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2019 r., poz. 506)

podstawa prawna: ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2019 r., poz. 869)

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama