O zmianę zasad przekazywania starych dróg krajowych samorządom gminy upominają się od ponad dziesięciu lat. Teraz przepisy powodują bowiem, że w przypadku wybudowania nowego odcinka drogi ekspresowej jej stary odcinek staje się drogą lokalną – gminną.
Paraliż budżetu
Dla samorządu gminy uszczęśliwionego takim majątkiem oznacza to jednak tylko wzrost wydatków budżetowych.
– Stara droga krajowa staje się lokalną tylko z nazwy – mówi Andrzej Łozowski, wójt gminy Łubowo. – Ruch na niej wcale się nie zmniejsza, a to wymaga utrzymania jej w odpowiednim stanie technicznym – dodaje.
Gmina Łubowo, której roczny budżet wynosi średnio 18 mln zł, na utrzymanie dawnej drogi krajowej nr 5 przeznacza co roku ok. 700 tys. zł.
– To wydatki na bieżące naprawy i odśnieżanie – mówi Andrzej Łozowski. – Ta ostatnia pozycja była w sezonie 2014/2015 niższa ze względu na dość łagodną zimę – dodaje.