- Radni planują podjąć nową uchwałę w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej. Chcą by znalazły się w niej zapisy określające obowiązki: wójta, skarbnika gminy, dyrektorów jednostek organizacyjnych gminy i naczelników różnych wydziałów urzędu miasta, związane z przygotowaniem projektu uchwały budżetowej. W założeniu ma to służyć kontroli nad budżetem – rada uchwala budżet i ma prawo do kontroli wójta. Czy regionalna izba obrachunkowa może podważyć takie zapisy?
Tak.
Organy samorządu terytorialnego, w tym przypadku rada gminy i wójt gminy, w działalności legislacyjnej (w szczególności w odniesieniu do gospodarki finansowej gminy) muszą kierować się zasadami wynikającymi z przepisów. Chodzi o regulacje zawarte w ustawach: o finansach publicznych i o samorządzie gminnym. Żadne względy natury celowościowej, czy praktycznej, jakkolwiek byłyby słuszne z punktu widzenia danej gminy czy interesów mieszkańców, nie mogą sankcjonować działań organów gminy, których jedynym wyznacznikiem legalności postępowania są przepisy m.in. wspomnianych aktów prawnych. Założenie to wynika z podstawowej zasady konstytucyjnej określonej w art. 7 Konstytucji RP, gdzie postanowiono, że organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.
Czytaj też: Tryb prac nad gminnym budżetem określa rada
Uzasadnianie więc takich zapisów prawem radnych do kontroli wójta, nie jest trafnym argumentem. Dla przypomnienia, warto przytoczyć treść przepisów ustawy o samorządzie gminnym, które przyznają radnym ww. uprawnienia. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 4 tej ustawy, do wyłącznej właściwości rady gminy należy uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu. Z kolei, zgodnie z art. 18a ustawy, rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje komisję rewizyjną. Owe regulacje mają status norm wyznaczających pewne ogólne zakresy działań rady gminy w ściśle określonych sprawach, czyli uchwalania budżetu gminy i kontroli działalności wójta.