Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji nr 1061- IPTPP1.4512. 158.2016.1.RG z 11 kwietnia 2016 r. rozstrzygnął kwestię opodatkowania VAT działalności powiatu w zakresie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa. Z wnioskiem o wydanie interpretacji zwrócił się powiat, w którym planowano wdrożenie scentralizowanego modelu rozliczeń VAT.
Powiat wskazał, że zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej. Jak wskazał wnioskodawca, w powyższym zakresie to powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną występuje w roli podatnika VAT w stosunku do czynności z zakresu gospodarowania nieruchomościami należącymi do Skarbu Państwa. Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego powiat zadał pytanie, czy zasada centralizacji rozliczeń VAT obejmuje także zadania wykonywane przez starostę w zakresie gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa, skoro uzyskane z tego tytułu dochody są odprowadzane do budżetu państwa, przy czym powiatowi przysługuje 5 proc. ww. dochodów, a koszty związane z prowadzeniem tej działalności są pokrywane w całości z dotacji celowej z budżetu państwa.