Reklama

Kiedy cena oferowana w przetargu jest rażąco niska

Ustawa, wprowadzając możliwość odrzucenia oferty z powodu rażąco niskiej ceny, nie precyzuje tego pojęcia. Nie definiują go również przepisy Unii Europejskiej ani orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Publikacja: 28.05.2014 08:50

Przepisy prawa zamówień publicznych nie definiują pojęcia rażąco niskiej ceny. W związku z tym w orzecznictwie sądów powszechnych, Krajowej Izby Odwoławczej, a wcześniej w orzecznictwie arbitrażowym ustalone zostały pewne cząstkowe lub ogólne ramy dla tego pojęcia.

Przykładowo Sąd Okręgowy w Katowicach w wyroku z 28 kwietnia 2008 r. stwierdził, że rażąco niska jest cena nierealistyczna, niewiarygodna w porównaniu z cenami rynkowymi podobnych zamówień i ewentualnie innych ofert złożonych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (sygn. XIX Ga 128/08).

Z kolei Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że o rażąco niskiej cenie można mówić wówczas, gdy oczywiste jest, że przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie umowy przez wykonawcę byłoby dla niego nieopłacalne (sygn. KIO 592/13). W innym orzeczeniu KIO wskazano natomiast, że cena rażąco niska odbiega od wartości zamówienia, a różnica nie jest uzasadniona obiektywnymi względami (sygn. KIO 1562/11).

Przedstawione definicje i charakterystyki instytucji ceny rażąco niskiej warto dopełnić  jej ujęciem kosztowym (przy wykorzystaniu terminologii rachunkowej i ekonomicznej). Krajowa Izba Odwoławcza wskazuje, że ustalenie stopnia pokrywania przez cenę ofertową kosztów wykonawcy związanych z wykonaniem danego zamówienia jest jednym z wyznaczników charakteru zaoferowanej ceny. Cena pokrywająca takie koszty, nawet przy jej zaniżeniu w stosunku do cen rynkowych, z pewnością nie jest ceną rażąco niską w rozumieniu prawa zamówień publicznych.

Do rozstrzygnięcia i określenia pozostają jednak kwestie: jakie właściwie koszty wykonawcy cena ofertowa ma pokrywać, w jaki sposób wpływać na jego wynik finansowy i w jakim stosunku pozostawać do dolnej granicy ceny lub nawet w jakim stopniu i czy w ogóle cena ofertowa powinna przybliżać całe przedsiębiorstwo do przekroczenia progu rentowności.

Reklama
Reklama

Odpowiedzi na powyższe poszukać można w praktyce stosowania prawa konkurencji. A w decyzjach prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wśród kryteriów stosowanych do oceny zarówno nadmiernie wygórowanych, jak i rażąco niskich cen, podkreślana jest waga kryterium kosztowego.

sygnatura akt: KIO 2239/13; KIO 2240/13

Przepisy prawa zamówień publicznych nie definiują pojęcia rażąco niskiej ceny. W związku z tym w orzecznictwie sądów powszechnych, Krajowej Izby Odwoławczej, a wcześniej w orzecznictwie arbitrażowym ustalone zostały pewne cząstkowe lub ogólne ramy dla tego pojęcia.

Przykładowo Sąd Okręgowy w Katowicach w wyroku z 28 kwietnia 2008 r. stwierdził, że rażąco niska jest cena nierealistyczna, niewiarygodna w porównaniu z cenami rynkowymi podobnych zamówień i ewentualnie innych ofert złożonych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (sygn. XIX Ga 128/08).

Reklama
Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Za granicą
Ryanair nie poleci do Hiszpanii? Szykuje się strajk pracowników. Jest stanowisko przewoźnika
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Reklama
Reklama