Kiedy cena oferowana w przetargu jest rażąco niska

Ustawa, wprowadzając możliwość odrzucenia oferty z powodu rażąco niskiej ceny, nie precyzuje tego pojęcia. Nie definiują go również przepisy Unii Europejskiej ani orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Publikacja: 28.05.2014 08:50

Przepisy prawa zamówień publicznych nie definiują pojęcia rażąco niskiej ceny. W związku z tym w orzecznictwie sądów powszechnych, Krajowej Izby Odwoławczej, a wcześniej w orzecznictwie arbitrażowym ustalone zostały pewne cząstkowe lub ogólne ramy dla tego pojęcia.

Przykładowo Sąd Okręgowy w Katowicach w wyroku z 28 kwietnia 2008 r. stwierdził, że rażąco niska jest cena nierealistyczna, niewiarygodna w porównaniu z cenami rynkowymi podobnych zamówień i ewentualnie innych ofert złożonych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (sygn. XIX Ga 128/08).

Z kolei Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że o rażąco niskiej cenie można mówić wówczas, gdy oczywiste jest, że przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie umowy przez wykonawcę byłoby dla niego nieopłacalne (sygn. KIO 592/13). W innym orzeczeniu KIO wskazano natomiast, że cena rażąco niska odbiega od wartości zamówienia, a różnica nie jest uzasadniona obiektywnymi względami (sygn. KIO 1562/11).

Przedstawione definicje i charakterystyki instytucji ceny rażąco niskiej warto dopełnić  jej ujęciem kosztowym (przy wykorzystaniu terminologii rachunkowej i ekonomicznej). Krajowa Izba Odwoławcza wskazuje, że ustalenie stopnia pokrywania przez cenę ofertową kosztów wykonawcy związanych z wykonaniem danego zamówienia jest jednym z wyznaczników charakteru zaoferowanej ceny. Cena pokrywająca takie koszty, nawet przy jej zaniżeniu w stosunku do cen rynkowych, z pewnością nie jest ceną rażąco niską w rozumieniu prawa zamówień publicznych.

Do rozstrzygnięcia i określenia pozostają jednak kwestie: jakie właściwie koszty wykonawcy cena ofertowa ma pokrywać, w jaki sposób wpływać na jego wynik finansowy i w jakim stosunku pozostawać do dolnej granicy ceny lub nawet w jakim stopniu i czy w ogóle cena ofertowa powinna przybliżać całe przedsiębiorstwo do przekroczenia progu rentowności.

Odpowiedzi na powyższe poszukać można w praktyce stosowania prawa konkurencji. A w decyzjach prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wśród kryteriów stosowanych do oceny zarówno nadmiernie wygórowanych, jak i rażąco niskich cen, podkreślana jest waga kryterium kosztowego.

sygnatura akt: KIO 2239/13; KIO 2240/13

Przepisy prawa zamówień publicznych nie definiują pojęcia rażąco niskiej ceny. W związku z tym w orzecznictwie sądów powszechnych, Krajowej Izby Odwoławczej, a wcześniej w orzecznictwie arbitrażowym ustalone zostały pewne cząstkowe lub ogólne ramy dla tego pojęcia.

Przykładowo Sąd Okręgowy w Katowicach w wyroku z 28 kwietnia 2008 r. stwierdził, że rażąco niska jest cena nierealistyczna, niewiarygodna w porównaniu z cenami rynkowymi podobnych zamówień i ewentualnie innych ofert złożonych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (sygn. XIX Ga 128/08).

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara