Od 1 stycznia 2016 r. wydanie decyzji przedsiębiorcy, który zamierza przetwarzać odpady, musi poprzedzić kontrola wojewódzkiej inspekcji ochrony środowiska. Takie zmiany wprowadza do ustawy o odpadach nowa ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, która wchodzi w życie z początkiem roku.
Zmiany w przepisach o odpadach mają spowodować, że zezwoleń na przetwarzanie nie dostaną firmy, które nie mają instalacji do unieszkodliwiania śmieci. To dlatego, że zdarzało się, iż zezwolenia otrzymywali przedsiębiorcy niedysponujący odpowiednim sprzętem. Za przetwarzanie odpadów – zazwyczaj niebezpiecznych i toksycznych – oferowali najniższe ceny, a potem porzucali je, zatruwając środowisko. Często takim procederem trudniły się firmy założone na tzw. słupa, co utrudniało wykrycie sprawców. Samorządy pozostawały więc z problemem sfinansowania unieszkodliwienia pozostawionych odpadów.