W przyszłym roku stolica Austrii szczególnie będzie czcić czterech jego twórców: malarzy Gustava Klimta i Egona Schiele, architekta Otto Wagnera oraz grafika-designera Kolomana Mosera. Choć byli reprezentantami różnych generacji, to wszyscy zmarli w 1918 roku. Setna rocznica ich śmierci jest więc okazją do ogłoszenia w Austrii roku modernizmu pod hasłem „Piękno i otchłań”.
W Warszawie Biuro Promocji Miasta Wiednia/Wien Tourismus już zaprezentowało instalację „Korowód modernizmu”, zapowiadającą przyszłoroczne jubileuszowe wydarzenia. Instalację wieńczyła replika głowy Anioła z dachu budynku Austriackiej Pocztowej Kasy Oszczędnościowej w Wiedniu, zaprojektowanego przez Otto Wagnera. A na ramionach promocyjnej konstrukcji zawieszono reprodukcje fragmentów dzieł całej czwórki artystów.
Zadanie uczestników spotkania polegało na złożeniu tych „puzzli” w wybrane dzieła: autoportret Egona Schielego, symboliczną malarską kompozycje „Śmierć i życie” Gustava Klimta, projekt wnętrza w siedzibie gazety „Zeit” Otto Wagnera i znaczek z wizerunkiem Franciszka Józefa zaprojektowany przez Kolomana Mosera na jubileusz 60-lecia panowania cesarza.
Urodzony w 1841 roku Otto Wagner, najstarszy z przywołanych twórców, nazywany jest ojcem wiedeńskiego modernizmu. Zerwał w architekturze z historyzmem i dał początek nowego XX-wiecznego stylu. Jego budowle spotykamy na wiedeńskich ulicach, m.in. to również stacje kolei miejskiej i kamienica Majolikahaus.
21 lat młodszy od niego Gustav Klimt był współzałożycielem wiedeńskiej secesji i najwybitniejszym przedstawicielem tego nurtu. Jego ornamentowe obrazy podszyte są erotyką i zmysłowością, jak słynny „Pocałunek”, ale i poczuciem przemijania. Z kolei Egon Schiele (rocznik 1890) wychodząc z reformatorskiej działalności secesji stworzył własny styl, wyrażający emocje przez deformację i stał się przedstawicielem ekspresjonizmu.