Powstaje mural według obrazu Dwurnika

Na ścianie byłej Fabryki Norblina w Warszawie trwają prace nad gigantycznym muralem Edwarda Dwurnika z serii „Warszawa”, przedstawiającym właśnie to miejsce.

Aktualizacja: 28.04.2021 20:17 Publikacja: 28.04.2021 20:12

Powstaje mural według obrazu Dwurnika

Foto: Fotorzepa, Monika Kuc

Mural o powierzchni 90 m kw. odwzorowuje w powiększeniu dzieło artysty zatytułowane „Zakłady Norblina”, pokazujące ten fragment miejskiego pejzażu „z lotu ptaka”. Jest to hołd złożony wybitnemu malarzowi, którego życie było związane z Warszawą.

– Jestem przekonana, że tata byłby bardzo szczęśliwy widząc tę realizację. – mówi jego córka Pola Dwurnik, artystka wizualna, malarka i prezes Fundacji Edwarda Dwurnika. - To wspaniałe uhonorowanie i piękna ekspozycja jego twórczości w żywej, miejskiej tkance. Sama treść obrazu stwarza możliwość wielu ciekawych interpretacji, szczególnie w kontekście charakteru, jaki będzie miało to miejsce już po rewitalizacji. Otoczona błękitnym miastem, płynącym swoim nurtem, fabryka jest żywym, ale stałym elementem, przedstawionym w ciepłych barwach. Stanowi swego rodzaju „miasto w mieście”, punkt odniesienia, który trwa tam, pomimo upływającego czasu.

Drugi mural o powierzchni 20 m kw. dedykowany temu miejscu stworzy Pola Dwurnik. Powstanie on wewnątrz rewitalizowanego kompleksu, na wyjeździe z podziemnego parkingu. Ale na razie jego tematyki artystka nie chce zdradzić. Ujawnia tylko, że jednym z głównych jego założeń będzie gra z perspektywą.

Realizacją muralu zewnętrznego według obrazu Dwurnika, widocznego od ul. Prostej, zajmuje się grupa Red Sheels, którą tworzą wyłącznie kobiety: malarki, konserwatorki zabytków i architektki. Mają doświadczenie w wielkoformatowych pracach w nietypowych lokalizacjach, np. na szczycie szybu górniczego w kopalni „Zofiówka”. Grupa specjalizuje się głównie w muralach o społecznym przekazie, wspierającym prawa kobiet, mniejszości, czy ochronę środowiska.

Powstający dla Fabryki Norblina projekt będzie dodatkowo miał charakter ekologiczny, bo w użytych do jego realizacji farbach - pod wpływem promieni słonecznych - dochodzi do neutralizowania szkodliwych zanieczyszczeń powietrza. Prace nad muralem potrwają jeszcze około dwóch tygodni.

Inicjatorka przeniesienia dzieła Edwarda Dwurnika na ścianę Fabryki Norblina jest Kinga Nowakowska. dyrektor operacyjna i członek zarządu Grupy Capital Park, prowadzącej rewitalizację Fabryki Norblina.

Obiekt, którego historia sięga końca XIX wieku, po rewitalizacji zostanie udostępniony w drugiej połowie roku. 41 tys. m kw. zajmą w nim biura, a pozostałe 24 tys. m kw. zostanie przeznaczonych na działalność handlową (m.in. powróci tu BioBazar z produktami ekologicznymi), usługową, i kulturalną.
Będzie tu działać Muzeum Fabryki Norblina z czterema ścieżkami zwiedzania (poświęcone: architekturze, maszynom i urządzeniom, przypominającym o historii tego miejsca, dawnym wyrobom z kolekcją ponad 300 platerów, specjalnie zakupionych dla muzeum przez Grupę Capital Park oraz ludziom związanym w przeszłości z fabryką.)

Powstanie tu także butikowe kino z siedmioma salami, którego partnerem merytorycznym będzie Gildia Reżyserów Polskich. A w jednej z zabytkowych hal - klub muzyczny i koncertowy. Blisko 800 m kw. powierzchni zajmie pierwsza w Polsce w pełni interaktywna i cyfrowa galeria sztuki - ART BOX Experience.
Inwestorem obecnej rewitalizacji Fabryki Norblina jest Grupa Capital Park, a za projekt architektoniczny odpowiada pracownia PRC Architekci.

Mural o powierzchni 90 m kw. odwzorowuje w powiększeniu dzieło artysty zatytułowane „Zakłady Norblina”, pokazujące ten fragment miejskiego pejzażu „z lotu ptaka”. Jest to hołd złożony wybitnemu malarzowi, którego życie było związane z Warszawą.

– Jestem przekonana, że tata byłby bardzo szczęśliwy widząc tę realizację. – mówi jego córka Pola Dwurnik, artystka wizualna, malarka i prezes Fundacji Edwarda Dwurnika. - To wspaniałe uhonorowanie i piękna ekspozycja jego twórczości w żywej, miejskiej tkance. Sama treść obrazu stwarza możliwość wielu ciekawych interpretacji, szczególnie w kontekście charakteru, jaki będzie miało to miejsce już po rewitalizacji. Otoczona błękitnym miastem, płynącym swoim nurtem, fabryka jest żywym, ale stałym elementem, przedstawionym w ciepłych barwach. Stanowi swego rodzaju „miasto w mieście”, punkt odniesienia, który trwa tam, pomimo upływającego czasu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO