Reklama

Kardynał otwarty na Europę

Jutro w Berlinie otwarcie wielkiej wystawy „Przebaczenie i pojednanie. Kardynał Bolesław Kominek – nieznany ojciec Europy".

Aktualizacja: 15.03.2016 19:22 Publikacja: 15.03.2016 17:26

Projekt plakatu berlińskiej wystawy

Projekt plakatu berlińskiej wystawy

Foto: materiały prasowe

Bohaterem ekspozycji w Izbie Deputowanych przygotowanej przez Wrocław – Europejską Stolicę Kultury – jest polski biskup katolicki, ale także filozof, myśliciel i polityk.

– Wystawa, którą przygotowaliśmy, ma przypomnieć te dawne czasy i trud drogi, która doprowadziła do polsko-niemieckiego pojednania, do zjednoczonej Europy – stwierdził w orędziu Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia. I dodał: – Dzisiaj spotykamy się w Berlinie. To tutaj, do Niemiec, trafił list sygnowany przez polskich biskupów. Stosunki między oboma krajami były wtedy dużo bardziej skomplikowane i złożone niż teraz. Podzielony kraj z podzieloną murem stolicą i dwa narody podzielone tragicznymi wojennymi doświadczeniami – i nagle padają tak ważne słowa! „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie". Ile trzeba było odwagi, pokory, ile ludzkiego miłosierdzia, by te słowa napisać...

W notatkach wyjaśniających powstanie orędzia Bolesław Kominek pisał: „Sposób mówienia nie może być nacjonalistyczny, lecz musi być europejski w najgłębszym znaczeniu tego słowa. Europa to przyszłość – nacjonalizmy są wczorajsze".

– Orędzie zostało opublikowane 18 listopada 1965 roku i od tego momentu głęboko przeorało opinię publiczną w obu krajach – twierdzi Krzysztof Pomian, kurator wystawy. – Z upływem czasu nad wojenną przepaścią przerzucono najpierw kładki, potem mosty.

Wojna i pojednanie

Wystawę inaugurują dwie rzeźby niemieckiego artysty Alexandra Polzina: „Requiem" i „Podwójny Anioł". Pierwsza symbolizuje wojnę i żałobę, druga – pojednanie. Z tego tła wyłania się postać Bolesława Kominka. O jego urodzinach na Śląsku i dzieciństwie, na którym piętno odcisnęła I wojna światowa, opowiada kilka dokumentów i zdjęć ze stron rodzinnych. Na innych święcenia kapłańskie oraz pobyt Bolesława Kominka w Paryżu, gdzie powstawał jego doktorat. Są też świadectwa pracy kapłańskiej przed wojną w diecezji katowickiej. Dzięki instalacji audiowizualnej możemy usłyszeć fragmenty wspomnień czytanych przez lektora. Mapy, zdjęcia i świadectwa pokazują tu Polskę i Śląsk z początku XX wieku.

Reklama
Reklama

Po tym prologu rozpoczyna się I akt opowieści – „W cieniu Hitlera". Obejmuje lata 1939–1945. Zwraca uwagę, że wojna, którą naziści prowadzili w Polsce, jest – w odróżnieniu od tej na Zachodzie – prawdziwą wojną eksterminacyjną. Świadczy o tym znajdująca się w centrum sali „Mein Kampf" i wybrane cytaty dotyczące Słowian. Jest też o pakcie Ribbentrop-Mołotow, czyli faktycznej decyzji o kolejnym rozbiorze Polski. Jest o polityce eksterminacji prowadzonej przez Niemców wobec Polaków i Żydów.

W takich realiach wzrastał młody ksiądz Bolesław Kominek na terenach przyłączonych do Rzeszy. Duże wrażenie robi film skomponowany z obrazów niemieckiej okupacji w Polsce, a także fotografia z urną wypełnioną popiołami. To pozostałości najcenniejszych manuskryptów Biblioteki Narodowej spalonych metodycznie przez nazistów.

Dwie okupacje

Akt II wystawy – „W cieniu Stalina" – pokazuje, że w przeciwieństwie do krajów Europy Zachodniej zakończenie koszmaru II wojny światowej dla Polski nie oznaczało wcale odzyskania wolności. Z okupacji hitlerowskiej przeszliśmy pod okupację sowiecką. Ludność niemiecka zmuszona była opuścić tereny, które stały się polskie, podczas gdy Polacy musieli opuścić Kresy.

Wystawione przedmioty (klucze domu opuszczonego w pośpiechu, relikwie zabrane z sobą), a przede wszystkim zdjęcia z tego okresu dają odczuć ogrom nieszczęść tej wędrówki ludów. Tu nakreślony jest kontekst, w jakim działał Bolesław Kominek. Zdjęcia, filmy, gazety i świadectwa opowiadają o odrzuceniu planu Marshalla przez Polskę, o latach stalinowskich, ze szczególnym uwzględnieniem internowania kardynała Wyszyńskiego, o represjach po Czerwcu 1956 i o odwilży.

Potem rozpoczyna się najważniejsza część opowieści, obejmująca lata 1956–1974 „Droga do pojednania". Skupia się głównie na zasługach bohatera wystawy. Redagowane w 1965 r. przez biskupa Bolesława Kominka „Orędzie biskupów polskich do ich niemieckich braci w chrystusowym urzędzie pasterskim" przedstawione jest w dwóch formach – jako faksymile oraz w formie dwóch pulpitów dotykowych, gdzie można zapoznać się z tekstem listu w języku polskim, niemieckim, angielskim i włoskim.

Krytyka i zasługi

Możemy poznać też reakcje krytyczne na to przesłanie, zwłaszcza polskich władz komunistycznych, ale też chłodną odpowiedź biskupów niemieckich. Mamy okazję prześledzić dziewięć ostatnich lat życia Kominka, mianowanego biskupem, a potem kardynałem w archidiecezji wrocławskiej. Życia pod ciągłym nadzorem milicji i służb bezpieczeństwa.

Reklama
Reklama

Jest też „Życie pośmiertne" zasłużonego kapłana, czyli jego idei, która zaczyna promieniować na następne pokolenia. Na ekranie obserwujemy m.in. zmianę stanowiska katolików niemieckich wobec Polski, wizytę Willy'ego Brandta w Warszawie, normalizację stosunków między PRL a RFN, wybór Jana Pawła II, mszę pojednania w Krzyżowej kanclerza Kohla i premiera Mazowieckiego aż po przystąpienie Polski do UE w 2004 r.

Wystawę kończy obraz „Work in Progress", który przypomina, że historię Europy tworzą rozłamy i pęknięcia oraz że zjednoczenie Europy jeszcze się nie zakończyło.

Rzeźba
Wybitny rzeźbiarz Mirosław Bałka o patriotyzmie: Nie jestem chłopcem, już mnie nie kusi
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama