Wskazuje, że z danych GUS wynika, że tylko 8 proc. firm przemysłowych i 10 proc. usługowych wdrożyło w ostatnich latach innowacje w obszarze organizacji i zarządzania.
- Budowa innowacyjnej gospodarki opartej na wiedzy, bez wzrostu inwestycji w kapitał ludzki, nie przyniesie poprawy jakości i wydajności pracy. Szczególnie, że nowe technologie wpływają także na postępującą automatyzację przedsiębiorstw i wymuszają rozwijanie nowych kompetencji pracowniczych - zaznaczyła Work Service, firma HR, w raporcie.
Innowacyjność - czytamy - kojarzona jest głównie z procesami technologicznymi, które mają przekładać się na powstawanie nowych lub udoskonalonych produktów.
- Jednak nowoczesne technologie pozwalają też na wprowadzanie innowacji organizacyjnych i nowatorskich rozwiązań wewnątrz firmy. Należą do nich: zasady współpracy w organizacji, systemy odpowiedzialności i motywacji pracowników, programy szkoleń czy zmiany struktury zatrudnienia. Kapitał ludzki i intelektualny to niematerialna wartość przedsiębiorstwa, która jest jego siłą napędową i ma olbrzymi wpływ na konkurencyjność. To także potencjał, który odchodzący z pracy pracownik zabiera ze sobą, m.in.: wiedza na temat firmy i branży, dane historyczne dotyczące przedsiębiorstwa, a także kwalifikacje zawodowe, kreatywność i zaangażowanie - wyjaśniła spółka.
Zwróciła uwagę, że niedocenianie roli człowieka i jego możliwości w procesach inwestycyjnych jest nadal powszechnym zjawiskiem.