Biznes przed cmentarzem. Miecze świetlne zamiast zniczy

Stragany, baloniki, zabawkowe miecze świetlne i wata cukrowa przed wejściem na cmentarze są widokiem coraz częstszym. Czemu niszczymy atmosferę dnia Wszystkich Świętych tandetnymi gadżetami?

Publikacja: 01.11.2011 10:24

Biznes przed cmentarzem. Miecze świetlne zamiast zniczy

Foto: W Sieci Opinii

W „Rzeczpospolitej” czytamy:

W tych dniach obecność na cmentarzu planuje aż 92 procent dorosłych Polaków. Takie są wyniki badań „Rodzina – Religia – Społeczeństwo" przeprowadzonych w 2009 r. przez ks. Sławomira Zarębę, socjologa religii z UKSW. - Są to zarówno osoby mające bliski związek z wiarą, jak i osoby obojętne religijnie oraz niewierzący - podkreśla ks. Zaręba.

Barbara Lewicka, socjolog z Uniwersytetu Śląskiego stwierdziła, że cmentarze zmieniają się razem z nami:

Odzwierciedlają na pewno rozluźnienie obyczajów, jakie obserwujemy w życiu. Spacery z psem czy rozmowa przez telefon komórkowy kiedyś były niedopuszczalne, dziś jest inaczej. Liberalizuje się nasze życie, więc liberalizuje się życie wokół cmentarzy.

Ksiądz Zaręba analizuje:

Kiedyś na odpustach sprzedawano wyłącznie artykuły o charakterze religijnym. Sprzedawcy stwierdzili jednak, że skoro udaje się sprzedać dewocjonalia, to warto spróbować też z innymi artykułami. Kto chce, kupi watę cukrową, a kto nie, przejdzie obok. Handel towarzyszy temu świętu, ale go nie zakłóca.

Inwazja tandety będzie towarzyszyć nam coraz częściej. Czy jesteśmy w stanie się przed nią obronić?

W „Rzeczpospolitej” czytamy:

W tych dniach obecność na cmentarzu planuje aż 92 procent dorosłych Polaków. Takie są wyniki badań „Rodzina – Religia – Społeczeństwo" przeprowadzonych w 2009 r. przez ks. Sławomira Zarębę, socjologa religii z UKSW. - Są to zarówno osoby mające bliski związek z wiarą, jak i osoby obojętne religijnie oraz niewierzący - podkreśla ks. Zaręba.

Publicystyka
Rosja zamyka polski konsulat. Dlaczego akurat w Petersburgu?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Publicystyka
Marek Kozubal: Dlaczego Polacy nie chcą wracać do Polski
Publicystyka
Jacek Nizinkiewicz: PiS robi Nawrockiemu kampanię na tragedii, żeby uderzyć w Trzaskowskiego
Publicystyka
Estera Flieger: „Francji już nie ma”, ale odbudowała katedrę Notre-Dame
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Publicystyka
Trzaskowski zaczyna z impetem. I chce uniknąć błędów z przeszłości