20 maja zmienią się zasady poruszania się m.in. dla użytkowników e-hulajnóg. Zamiast dotychczasowych niejasnych zasad i samowolki pojawi się twarde prawo.

Kierujący hulajnogą elektryczną będzie obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli będą one wyznaczone dla kierunku, w którym będzie się poruszać lub będzie zamierzał skręcić. Korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.

Czytaj także:

Spore zmiany dla użytkowników e-hulajnóg

Co będzie wolno na e-hulajnodze po 19 maja

Będą kary za brawurową jazdę na hulajnodze

E-hulajnogi, deskorolki, rolki: różny napęd i różna konstrukcja

Użytkownik e-hulajnogi będzie obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów będzie dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego hulajnogą elektryczną będzie dozwolone wyjątkowo, gdy chodnik będzie usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów będzie dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i będzie brakować wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

Autopromocja
SZKOLENIE ONLINE

Prawne uwarunkowania prowadzenia e‑sklepu w 2022 roku

WEŹ UDZIAŁ

Kierującemu hulajnogą elektryczną zabraniać się będzie:

– ciągnięcia lub holowania innego pojazdu i przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku. B

Użytkownik e-hulajnogi lub urządzenia transportu osobistego, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, będzie obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.

Jak parkować? Przepisy regulują również możliwość zaparkowania hulajnogi elektrycznej na minuty. Jak czytamy na stronie gov.pl, pojazdy te będzie można pozostawić tylko na wyznaczonym do tego celu miejscu, a gdy go nie ma, tylko przy jednoczesnym spełnieniu kilku warunków. Po pierwsze – hulajnoga będzie ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni. Po drugie – będzie ustawiona równolegle do krawędzi chodnika. Po trzecie – szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m.

Podstawa prawna: Nowela z 30 marca 2021, DzU z 19 kwietnia, poz. 720

OPINIA

Mikołaj Krupiński , Instytut Transportu Samochodowego

Przepisy regulujące prawa i obowiązki kierujących UTO, w tym hulajnogami, są kompromisem. A skoro przynoszą równowagę w relacjach kierujący UTO–pozostali uczestnicy ruchu, to należy oczekiwać poprawy bezpieczeństwa. O wadach będzie można mówić dopiero po sześciu, a najlepiej 12 miesiącach od wprowadzenia przepisów. To wystarczający czas na przeprowadzenie analiz i wyciągnięcie wniosków. Żadne przepisy nie gwarantują 100-proc. bezpieczeństwa. To uczestnicy ruchu poprzez swoje zachowanie i postawę decydują o nim. Nowe przepisy to także nowe obowiązki. Nieodzowne są działania edukacyjne. Ich celem powinno być doinformowanie wszystkich uczestników ruchu o wchodzących w życie zmianach, ciążących na nich obowiązkach oraz sankcjach za ich niestosowanie. Taka kompleksowa zmiana, tj. na gruncie prawnym, edukacyjnym oraz w sposobie zachowania, stwarza realne szanse na poprawę bezpieczeństwa na drogach i chodnikach.