Przy okazji opiniowania projektu rozporządzenia MEN w sprawie podstawy programowej dla liceów, techników i szkół branżowych II stopnia, Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę, że uczeń powinien rozumieć rolę prawa rzymskiego, zwłaszcza prawa cywilnego dawniej i dziś oraz rozumieć znaczenie takich pojęć, jak: domus, insula, hypocaustum, kamień milowy, limes, bazylika, ius, lex, kodyfikacja justyniańska.

- Moim zdaniem należy uwzględnić także podstawowe sentencje prawnicze, takie jak m.in. dura lex sed lex, lex retro non agit, ignorantia iuris nocet, pacta sunt servanda, nemo iudex in causa sua – podkreśla Adam Bodnar.

W jego opinii znajomość przykładów paremii prawniczych w języku łacińskim może okazać się cenna nie tylko dla osób zainteresowanych studiami prawniczymi, ale także dla pozostałych uczniów - ze względu na uniwersalność tych zasad i ich znaczenie dla zrozumienia podstaw prawa cywilnego.

RPO odwołuje się badań, które pokazują, że poziom świadomości prawnej polskich obywateli od wielu lat pozostaje na niskim poziomie. Jego zdaniem, wprowadzenie elementów prawa do nauczania różnych przedmiotów może pomóc zmienić ten stan.

- Zapoznanie się przez młodych ludzi z podstawowymi sentencjami prawniczymi może prowadzić do lepszego rozumienia otaczającej rzeczywistości i obudzenia ich ciekawości, a w efekcie zwiększyć ich wiedzę na temat wolności i praw człowieka i obywatela – uważa Adam Bodnar.