Nie jest to dobra wola rządu, lecz wykonanie wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu z 5 czerwca 2008 r. Ten zarzucił nam łamanie unijnego prawa. Chodziło o to, że wprowadziliśmy wymóg badania technicznego przed pierwszą rejestracją aut używanych i sprowadzanych z zagranicy, i tam zarejestrowanych.
W noweli rezygnuje się z pierwszego badania technicznego. Co to oznacza dla tych wszystkich, którzy niebawem przywiozą samochód z zagranicy?[b]Polska będzie uznawała badania przeprowadzone w innych państwach członkowskich UE.[/b] Dotyczy to samochodów osobowych mających nie więcej niż trzy lata oraz innych – nie starszych niż rok. W ich wypadku rejestracja nastąpi nawet bez poświadczenia przeprowadzenia takich badań.
Dla aut starszych do rejestracji wystarczy tego rodzaju poświadczenie. Ponadto używany samochód po sprowadzeniu będzie podlegał badaniu identyfikacyjnemu na potrzeby klasyfikacji i przepisów podatkowych.
Nastąpi też podział stacji kontroli pojazdów na podstawowe i okręgowe.Te pierwsze zajmą się okresowymi badaniami technicznymi mniejszych samochodów (do 3,5 t) oraz ich badaniami dodatkowymi. Te drugie zaś będą badały okresowo wszystkie pojazdy.
Tylko stacjom okręgowym wolno będzie przeprowadzać badania techniczne autobusów, pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych, a także samochodów zabytkowych.