Czego oczekują polscy specjaliści

Większość profesjonalistów dobrze ocenia swą sytuację zawodową, mając też spore oczekiwania wobec pracodawcy.

Publikacja: 18.12.2013 06:02

Czego oczekują polscy specjaliści

Foto: PhotoXpress

Ostatnie kryzysowe lata nie zaszkodziły specjalnie polskim profesjonalistom. Prawie ośmiu na dziesięciu z nich ocenia, że ich specjalizacja dobrze się rozwija.

Niemal  tyle samo uważa zaś, że daje ona perspektywę rozwoju zawodowego. Przyznają jednak, że kryzys ograniczył ich mobilność na rynku pracy – wynika z ankiety, którą na zlecenie PZU przeprowadziła firma badawcza GfK Polonia.

Rozdźwięk opinii

Internetowy sondaż, który w sierpniu br. objął 518 profesjonalistów z pięciu różnych grup zawodowych, może dać powody do niepokoju części pracodawców; prawie połowa badanych przyznaje, że na razie przed zmianą pracy powstrzymuje ich kryzys, ale 40 proc. zapowiada, że planuje odejść z obecnej pracy, gdy tylko pojawi się okazja zatrudnienia w innej firmie.

Warto zadbać o pakiet medyczny i ofertę szkoleń

Jak wynika z opublikowanych niedawno prognoz agencji ManpowerGroup i Randstad, w najbliższych miesiącach takich okazji będzie przybywać – zwiększa się  bowiem odsetek firm, które zapowiadają wzrost zatrudnienia.

Nie każdy profesjonalista da się podkupić

Maciej Hassa, kierownik Zespołu Marki Pracodawcy w PZU, zwraca jednak uwagę na widoczny w badaniu spory rozdźwięk opinii między specjalistami – przede wszystkim w zależności od zawodu, ale także wieku i płci uczestników ankiety. W rezultacie trudno o ogólne wnioski pasujące do wszystkich, co oznacza spore wyzwanie dla firm, zwłaszcza dla korporacji, które ze względu na skalę zatrudnienia muszą się liczyć z dużym zróżnicowaniem pracowników i kandydatów do pracy.

Ucieczka od nerwowej atmosfery

– Różne obszary specjalizacji mają różne preferencje, oczekiwania i wymagają różnych sposobów motywacji – dodaje Hassa.

Widać to choćby w ocenie własnej sytuacji zawodowej – najlepiej oceniają ją specjaliści od marketingu i sprzedaży oraz księgowości. Oni też są najbardziej zadowoleni z pracy w obecnej firmie. Nie można tego powiedzieć o specjalistach IT, którzy co prawda dobrze (choć wcale nie najwyżej) oceniają swą sytuację i perspektywy rozwoju zawodowego, ale za to dość krytycznie patrzą na to, co oferuje im obecna firma. Wypadają tu niewiele lepiej niż najbardziej sceptycznie nastawieni specjaliści z działów obsługi klienta.

Optymizm księgowego

Pracownicy działów obsługi klienta najgorzej oceniają swą sytuację zawodową i perspektywy swej specjalności. Najrzadziej też (40 proc.) uważają, że ich zawód daje silną pozycję w firmie i szansę na wzrost zarobków. Wśród informatyków sądzi tak sześciu na dziesięciu badanych.

Jednak najlepsze opinie o swych perspektywach rozwoju, szansach na podwyżkę  mają księgowi. Oni też najczęściej są przekonani, że ich umiejętności są poszukiwane na rynku pracy, gdzie nie brakuje odpowiednich dla nich ofert. Jednak to księgowi najczęściej (71 proc.) przyznają, że kryzys powstrzymuje ich przed zmianą zatrudnienia.

Pod względem oceny swych umiejętności księgowym niewiele ustępują specjaliści od marketingu. Dużo bardziej sceptyczni są analitycy finansowi – niespełna połowa z nich uważa, że ich kwalifikacje są poszukiwane na rynku pracy (wśród marketingowców – ponad 70 proc.). Analitycy wypadają tu nawet gorzej niż specjaliści od obsługi klienta, którzy w większości opinii górują pesymizmem. Tylko mniej niż połowa z nich sądzi, że pracodawcy poszukują  ich umiejętności.

Elżbieta Flasińska, rzecznik czołowego portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl, potwierdza, że również w jego badaniach specjaliści obsługi klienta gorzej niż inni oceniają swe szanse na znalezienie nowego zajęcia. Jednak ich pesymizm nie ma podstaw w liczbie ofert na Pracuj.pl - przedstawiciele tej specjalności należą do najbardziej poszukiwanych kandydatów – tuż po handlowcach, a przed IT i finansami.

W III kwartale tego roku mieli do wyboru prawie 19 tys. ofert pracy, o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej.

Cenna stabilność

Z drugiej strony aż sześciu na dziesięciu specjalistów działów obsługi klienta uważa, że zmiana pracy rodzi dużo niepewności. Tej niepewności obawia się zresztą ponad połowa wszystkich badanych.

W rezultacie, choć najbardziej cenioną wartością w pracy jest możliwość realizowania się i wdrażania własnych pomysłów (wskazało ją dwie trzecie ankietowanych), to duże znaczenie ma także stabilność zatrudnienia. Co drugi specjalista uważa, że lepsza jest mniej płatna, ale stabilna praca. Jak się to ma do deklarowanych chęci zmiany zatrudnienia?

Maciej Hassa twierdzi, że w rzeczywistości polscy pracownicy nie są zbyt mobilni; nawet jeśli deklarują gotowość do zmiany pracy, to niezbyt często wprowadzają te deklaracje w czyn. – Takie deklaracje mają raczej związek z naszą skłonnością do narzekania – ocenia Hassa. Nie kryje, że dla firm to dodatkowy problem – narzekający skutecznie psują atmosferę w pracy, a dobra atmosfera staje się dziś coraz ważniejszym atutem pracodawców.

Tak naprawdę i dla firmy, i dla sfrustrowanych pracowników byłoby czasem lepiej, gdyby spróbowali poszukać sobie innej pracy, zamiast narzekać i tkwić w nieodpowiadającym im układzie. Krzysztof Kosy, psycholog biznesu, twierdzi, że deklaracje, a nawet przymiarki do szukania nowego zajęcia dla wielu osób są metodą na poprawę samopoczucia. Przybywa jednak, zwłaszcza w młodym pokoleniu osób, które bardzo świadomie rozwijają swą karierę zawodową, traktując zmianę pracy jako sposób na jej przyspieszenie. Ci rzadziej narzekają, a częściej zmieniają pracodawcę.

Ostatnie kryzysowe lata nie zaszkodziły specjalnie polskim profesjonalistom. Prawie ośmiu na dziesięciu z nich ocenia, że ich specjalizacja dobrze się rozwija.

Niemal  tyle samo uważa zaś, że daje ona perspektywę rozwoju zawodowego. Przyznają jednak, że kryzys ograniczył ich mobilność na rynku pracy – wynika z ankiety, którą na zlecenie PZU przeprowadziła firma badawcza GfK Polonia.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Praca
Kto będzie lepszym szefem: człowiek czy robot? Badania nie pozostawiają wątpliwości
Praca
Pochwała? Tylko okazjonalnie, a nagroda jeszcze rzadziej
Praca
Wsłuchujemy się w głos pracowników
Praca
Rola HR nie kończy się na zatrudnieniu
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Praca
Rynek pracy: optymizm firm podszyty sporą niepewnością
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń