Michał Szułdrzyński: Jaki naprawdę mamy wybór

Pod koniec ubiegłego tygodnia ponad 30 tys. Izraelczyków otrzymało z Ministerstwa Zdrowia nakaz zamknięcia się w kwarantannie. Nie byłoby w tym może nic niezwykłego – przez Izrael przechodzi właśnie druga fala koronawirusa – gdyby nie fakt, że obywatele ci zostali wytypowani przez Szin Bet, izraelską Służbę Bezpieczeństwa Ogólnego, uchodzącą za jedną z najnowocześniejszych służb na świecie. Na początku lipca Kneset przyjął prawo nakazujące Szin Bet walkę z koronawirusem. Posługując się całą wywiadowczą aparaturą, na co dzień używaną do kontroli handlu materiałami wybuchowymi i namierzania terrorystów, Szin Bet sprawdził nowych zakażonych koronawirusem i wytypował ponad 30 tys. osób, które mogły mieć z nimi kontakt w ciągu wcześniejszych 14 dni.

Aktualizacja: 12.07.2020 13:01 Publikacja: 12.07.2020 00:01

Michał Szułdrzyński: Jaki naprawdę mamy wybór

Foto: AFP

Specsłużba wcale nie paliła się do tego, by przestawić się z walki z islamskimi terrorystami na walkę z Covid-19, ale izraelski rząd był tak zdesperowany wzrostem liczby zakażeń, że specjalną ustawą zmusił służby do współpracy.

Część wysłanych na kwarantannę była oburzona, przekonując, że w godzinach, gdy mieli się rzekomo spotkać z chorymi na koronawirusa, smacznie spali w domu. Mogli w takich sytuacjach skorzystać z procedury odwoławczej, którą zapewniła izraelska specustawa antycovidowa. Z pewnością system – nawet tak zdigitalizowanej służby jak Szin Bet – nie jest doskonały. Ale pokazuje nam skalę możliwej inwigilacji obywateli przez państwo.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Sztuczna inteligencja zabierze nam pracę
Plus Minus
„Samotność pól bawełnianych”: Być samotnym jak John Malkovich
Plus Minus
„Fenicki układ”: Filmowe oszustwo
Plus Minus
„Kaori”: Kryminał w świecie robotów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Plus Minus
„Project Warlock II”: Palec nie schodzi z cyngla