Reklama
Rozwiń
Reklama

Kiedy czarni biją czarnych

Wydawać by się mogło, że czasy zamykającego dyskusje o Ameryce pseudoargumentu: „Bo tam biją Murzynów", należą do przeszłości. Okazuje się jednak, że ten typ myślenia trzyma się mocno.

Aktualizacja: 08.05.2015 19:49 Publikacja: 08.05.2015 02:02

Zbigniew Lewicki

Zbigniew Lewicki

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

W ostatnim czasie doszło w Stanach Zjednoczonych do kilku wydarzeń, w których biali policjanci nadużyli siły lub pochopnie użyli broni w stosunku do czarnych Amerykanów. Powody takich zachowań mogły być wielorakie. Każdy, kto spędził jakiś czas w USA, wie, że nawet bardzo młodzi przestępcy znacznie częściej trzymają tam w ręku prawdziwe pistolety niż atrapy. Ja sam za każdym razem czyniłem takie właśnie założenie i na pewno w trosce o własne życie podobnie myślą amerykańscy policjanci. Rzecz nie w rasizmie, lecz w zwykłej przezorności.

Najnowsze z tych wydarzeń doprowadziło do poważnych zamieszek w Baltimore. Elokwentni polscy znawcy Ameryki natychmiast rozsnuli kwieciste teorie o amerykańskich uprzedzeniach rasowych. Celował w tym amerykański korespondent „Gazety Wyborczej" oraz pewne radio informacyjne. Do tych teorii znakomicie zaś pasowały opisy, jak to biali ponoć policjanci wrzucili do furgonetki związanego Freddiego Graya (który przecież tylko spacerował sobie po ulicy z nożem i na widok policjantów rzucił się do ucieczki), by obwozić go po mieście tak długo, aż złamał sobie kręgosłup.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia. Treści, którym możesz zaufać.
Reklama
Plus Minus
Posłuchaj „Plus Minus”: Granice wolności słowa w erze algorytmów
Plus Minus
„Grupa krwi": Duch ludowej historii Polski
Plus Minus
„Mroczna strona”: Internetowy ściek
Plus Minus
„Football Manager 26”: Zmagania na boisku
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama