Aktualizacja: 15.05.2015 18:48 Publikacja: 15.05.2015 02:00
Wojciech Stanisławski
Foto: Fotorzepa/Waldemar Kompała
„Wpada na nas Agata Bielik, też na rowerze, mieszka niedaleko. Na chwilę w Polsce, zwykle siedzi w Anglii, gdzie ma wykłady. Mówi mi, z jaką siłą, po nieobecności, odczuwa toksyczność Polski".
Jest to scena, zgódźmy się, pełna dramatyzmu. Nietrudno sobie wyobrazić stąpające po ubiegłorocznym igliwiu stopy filozofki, z trudem łapiącej równowagę po zejściu z nomen omen damki, cichy z racji migreny głos, szczupłą dłoń przykładaną do skroni gestem, który skłonni bylibyśmy kojarzyć z rozterkami Mary Pickford. Ale też nie dziwmy się tej udręce w sytuacji, gdy toksyczna polskość napierała zewsząd niczym kłęby iperytu: na łące jak z Podkowińskiego bezczelnie żółciły się mlecze, na słupie łopotał strzęp plakatu nieracjonalnego kandydata. A skoro spotkali się blisko linii WKD – można sobie wyobrazić, jak swawolny wiatr niósł jady znad niedalekiego dworku Iwaszkiewicza w Stawisku („...i cholernie ciągnie ciebie / w Polskę w Polskę"), a gdy jego kierunek zmieniał się na chwilę – jeszcze gorsze, znad ogrodu w Milanówku; państwo wiedzą, kto po nim stąpa.
Film „Zniknięcia” okazał się przyjemnym horrorem. Historia zaginięcia dzieci, które pewnego dnia wyszły z domu i...
W powieści Elżbiety Cherezińskiej Chrobry przedstawiony jest jako swój chłop, co to i wypić, i pochędożyć lubi....
„Przyjaciele muzeum” to lektura długa i żmudna. Nie przynosi, niestety, adekwatnej satysfakcji czytelniczej.
„Mafia: The Old Country” funduje wycieczkę na Sycylię z początków XX w.
„Lato 69” nie jest wyłącznie sprośną komedią młodzieżową, choć kilku pikantnych scen faktycznie tu nie brakuje.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas