Trybunał Konstytucyjny, rozpoznając we wtorek skargę o wyłączenie z grupy osób uprawnionych do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, orzekł, że przepis art. 2 pkt 1 ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych jest zgodny z ustawą zasadniczą.
Czytaj też: Kto może liczyć na świadczenie kompensacyjne
Skargę do Trybunału złożyła Bożena Skarżewska-Matyjasek, która przez 30 lat pracowała jako psycholog w poradni, w tym ponad 19 lat we współpracy ze szkołami i przedszkolami na podstawie Karty nauczyciela.
– Ustawodawca, decydując się na wprowadzenie tej regulacji, celowo ograniczył się do tzw. nauczycieli tablicowych. To dopuszczalne, bo świadczenie ma charakter przywileju – uzasadniał wyrok sędzia Piotr Tuleja. – Psycholog w szkole pełni funkcję wspierającą nauczyciela. Ustawodawca, przyjmując tę regulację, brał pod uwagę charakter wykonywanej pracy, a nie status pracownika.
Sędziowie uznali też, że świadczenie kompensacyjne nie należy do istoty realizacji prawa do zabezpieczenia społecznego w razie niezdolności do pracy z powodu choroby, inwalidztwa czy wiek.