Polska żywność podbiła Europę, teraz czas na świat

Rodzimi eksporterzy żywności znakomicie odnaleźli się na rynku europejskim. Teraz szukają nowych możliwości zbytu. Największe perspektywy są w Azji i Afryce.

Aktualizacja: 11.06.2017 21:40 Publikacja: 11.06.2017 19:03

Uczestnicy debaty zgodzili się, że nadszedł czas na dywersyfikację kierunków eksportu polskiej żywno

Uczestnicy debaty zgodzili się, że nadszedł czas na dywersyfikację kierunków eksportu polskiej żywności. Tylko w ten sposób możemy wykorzystać potencjał rolnictwa i sektora spożywczego.

Foto: Rzeczpospolita, Robert Gardziński Robert Gardziński

– Proces pozycjonowania polskiej żywności na rynku unijnym praktycznie się zakończył. Mamy ugruntowaną pozycję i nie wyobrażam sobie scenariusza, który miałby to zmienić. W wielu grupach towarowych, a nawet branżach jesteśmy liderem – mówił Waldemar Sochaczewski, dyrektor Departamentu Rynków Rolnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, podczas piątego już Polish Food Export Forum zorganizowanego przez „Rzeczpospolitą".

Udział polskiego przemysłu spożywczego w Unii Europejskiej wynosi 9 proc., co przekłada się na szóste miejsce we Wspólnocie. W przypadku produkcji mleka i przetworów mleczarskich udział na poziomie 8,2 proc. daje nam czwarte miejsce, a 10,4 proc. udziału przemysłu mięsnego miejsce piąte. Ponadto szóste miejsce w UE zajmuje przemysł owocowo-warzywny z udziałem 10,5 proc. Zaś udział eksportu towarów rolno-spożywczych w eksporcie z Polski ogółem wyniósł w 2016 r. już 13,2 proc.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Rząd sięgnie po trik PiS-u
Opinie Ekonomiczne
Piotr Mieczkowski: Polska w cieniu cyberkolonializmu
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: „Szóstka dla premiera”