– Nie chcemy powtórzyć błędów PiS w polityce kadrowej wobec spółek Skarbu Państwa. Zapowiedź ich odpolitycznienia traktujemy serio – mówi „Rz” Aleksander Grad, uchodzący za jednego z najpewniejszych kandydatów na ministra skarbu. Pewni swego nie mogą jednak być Piotr Kownacki, prezes PKN Orlen, który trafił do koncernu prosto z Najwyższej Izby Kontroli z opinią zaufanego człowieka premiera Kaczyńskiego, ani szef Ciechu Mirosław Kochalski, były miejski urzędnik i sekretarz Warszawy z czasów, gdy rządził Lech Kaczyński.
Trudno też się spodziewać, by posadę mógł zachować Adam Glapiński, prezes Polkomtelu, jeden z najbliższych współpracowników braci Kaczyńskich z czasów Porozumienia Centrum, uchodzący za „głównego kadrowego” PiS. Niepewny swego losu musi być Krzysztof Skóra, prezes KGHM i kandydat PiS do Sejmu, a także członek zarządu Maksymilian Bylicki, były doradca Lecha Kaczyńskiego. Wiele może się zmienić w kontrolowanych przez państwo instytucjach finansowych. W zarządzie PKO BP wciąż zasiada związana z Samoobroną Aldona Michalak, w Banku Ochrony Środowiska Stanisław Kostrzewski, strateg finansowy PiS w poprzednich wyborach. Szefowa PZU Agata Rowińska to była urzędniczka Ministerstwa Skarbu, której nominację chłodno oceniali politycy PO.
Pod znakiem zapytania jest los prezesa Ruchu Adama Pawłowicza – kojarzonego z ekipą Kazimierza Marcinkiewicza. Nie wiadomo, czy PO będzie chciała pozostawić na stanowisku prezesa Polskiego Holdingu Farmaceutycznego (trzy państwowe Polfy) Roberta Czaplę, byłego dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie (za Lecha Kaczyńskiego).
Do zmian może dojść także w Polskich Liniach Lotniczych LOT – Piotr Siennicki został wybrany pod naciskiem wiceministra skarbu Ireneusza Dąbrowskiego. Na stanowisku dyrektora generalnego Poczty Polskiej zmiany następowały do tej pory w ciągu kilku miesięcy po wyborach. Posadę może zachować uchodzący za sprawnego menedżera Paweł Olechnowicz, szef Lotosu.Nie powinni zostać zmienieni prezesi spółek z grupy PKP, bo to mogłoby opóźnić giełdowe debiuty PKP Intercity i PKP Cargo.