iPad, większy brat iPhone’a

Mniejszy niż laptop, ale większy niż telefon. Gadżet Apple’a pozwala oglądać filmy i Internet oraz bawić się grami

Publikacja: 28.01.2010 02:04

iPad, większy brat iPhone’a

Foto: AFP

Koniec spekulacji. Steve Jobs pokazał wczoraj wieczorem w San Francisco nowy komputer przenośny z dotykowym ekranem. Tym, jak będzie wyglądał tablet Apple’a, internauci ekscytowali się od kilku tygodni. Atmosferę umiejętnie podsycali marketingowcy firmy, bardzo skąpo dawkując informacje o tym urządzeniu. Podczas wczorajszej konferencji w San Francisco Steve Jobs zaprezentował wreszcie nowy gadżet. Nie sprawdziły się przewidywania dotyczące nazwy – nie iSlate, nie MagicSlate, lecz po prostu iPad. Ale jeżeli chodzi o resztę – parametry techniczne i wygląd – wszystko się potwierdziło.

[srodtytul]Komputery trzeciej kategorii[/srodtytul]

Zgodnie z oczekiwaniami tablet Apple’a ma kolorowy, dotykowy ekran o przekątnej 9,7 cala. Mierzy nieco ponad centymetr grubości i waży ok. 700 g. W środku kryje się procesor zaprojektowany przez Apple’a, od 16 do 64 GB pamięci oraz złącza radiowe Wi-Fi oraz Bluetooth. Standardowy akumulator ma wystarczyć nawet na dziesięć godzin działania.

W zależności od wyposażenia iPad w tej wersji będzie kosztował od 499 do 699 dolarów. To znacznie mniej, niż przewidywali analitycy rynku obstawiający cenę od ok. 700 do nawet 1000 dolarów. iPad pojawi się w sprzedaży najwcześniej w marcu tego roku.

– Jest znacznie bliższy człowiekowi niż laptop i znacznie bardziej funkcjonalny niż telefon – przekonywał Jobs. – Netbooki są do niczego. Są powolne i mają wyświetlacze niskiej jakości – przekonywał. – Ale jest trzecia kategoria urządzeń i my mamy to, co właśnie jest tym czymś.

Zgromadzeni na sali dziennikarze nagrodzili szefa Apple’a prezentującego iPada owacją na stojąco. Jobs pokazywał m.in. przeglądanie stron internetowych z pomocą przeglądarki Safari, kalendarz, mapy i odtwarzacz wideo podobne do tych, które znamy z telefonu iPhone. Nic w tym dziwnego – nowe urządzenie ma korzystać z tego samego systemu operacyjnego (ale dopasowanego do nowej rozdzielczości ekranu: 1024 na 768 punktów) wykorzystującego dotyk palców i gesty. Większość programów napisanych dla iPhone’a ma działać również z iPadem.

– To urządzenie jest niesamowite – ekscytował się Jobs. – Ma najlepszą przeglądarkę internetową, której kiedykolwiek używaliście – mówił. – Dzięki iPadowi trzymacie całą sieć w dłoniach.

iPad będzie również oferowany w wersji z łącznością przez sieć komórkową 3G. W Stanach Zjednoczonych te modele będą kosztować od 629 do 829 dolarów. Te wersje wejdą do sprzedaży w kwietniu. Później Apple zaprezentuje też modele przeznaczone na rynek światowy, w tym europejski.

– Sądzę, że czeka nas kolejna gorączka złota dla programistów tworzących aplikacje dla iPada – mówił AP Scott Forstall odpowiedzialny za oprogramowanie dla iPhone’a.

Dla tych, którzy zamierzają porzucić komputer przenośny na rzecz iPada, Apple przygotował stację dokującą na biurko i podłączaną klawiaturę.

[srodtytul]... i książki[/srodtytul]

Podobne tablety nie są nowością na rynku. Takie urządzenia ma w swojej ofercie wiele firm, pokazywane były one m.in. podczas targów Consumer Electronics Show w Las Vegas na początku stycznia tego roku.

Ale Apple – oprócz umiejętności przyciągania uwagi mediów – ma jeszcze coś. Internetowy sklep z muzyką i filmami, który właśnie został przystosowany do obsługi elektronicznych wydań książek.

– Możecie je załadować bezpośrednio na iPada – mówił wczoraj Jobs, pokazując elektroniczne wersje kolorowych magazynów i książek kopiowanych na ekran iPada. Apple nawiązał już współpracę z wydawcami Penguin, Macmillian i Harper Collins. Ich tytuły będzie można zakupić za pośrednictwem iBookstore. Uruchomiony przez Apple podobny sklep z muzyką jest dziś najpopularniejszym na świecie.

„To najbardziej interesujący aspekt tej premiery. Internetowy sklep z książkami może zrewolucjonizować świat słowa drukowanego w taki sam sposób, w jaki iTunes odmienił przemysł muzyczny” – pisze w BBC Rory Cellan-Jones. „To może oznaczać kłopoty dla sprzedawców czytników e-książek takich jak Amazon czy Sony”. Zdaniem ekspertów ekrany E Ink konkurencyjnych urządzeń lepiej nadają się do czytania książek.

Podczas prezentacji w San Francisco można też było zobaczyć oprogramowanie do przeglądania gazet na ekranie iPada. Na pierwszy ogień poszedł renomowany „New York Times”. – Jesteśmy pionierami następnej wersji cyfrowego dziennikarstwa – mówił Martin Nisenholtz z tego tytułu.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=p.koscielniak@rp.pl]p.koscielniak@rp.pl[/mail]

[ramka][b]Z kim będzie walczyć tablet Apple’a[/b]

Choć na razie iPad praktycznie nie ma konkurentów w swojej klasie, to jednak jego funkcje mogą czynić zeń rywala dla dostępnych dzisiaj czytników e-książek, zwłaszcza w USA, gdzie dostępny będzie serwis iBookstore, oraz netbooków, czyli tanich komputerów przenośnych. Czy jednak im zagrozi? W USA za czytnik Kindle DX z monochromatycznym wyświetlaczem o przekątnej 9,7 cala trzeba zapłacić niemal tyle co za najprostszą wersję iPada – 489 dol. W podobnej cenie można też nabyć netbooki. Ich przewagą w stosunku do iPada jest wbudowana klawiatura oraz porty USB i kart pamięci. Ceną za te udogodnienia jest jednak zdecydowanie większa waga oraz grubość urządzenia. By móc cieszyć się tymi dodatkami w iPadzie, trzeba dokupić do niego odrębne akcesoria.

[i]—mint[/i][/ramka]

Koniec spekulacji. Steve Jobs pokazał wczoraj wieczorem w San Francisco nowy komputer przenośny z dotykowym ekranem. Tym, jak będzie wyglądał tablet Apple’a, internauci ekscytowali się od kilku tygodni. Atmosferę umiejętnie podsycali marketingowcy firmy, bardzo skąpo dawkując informacje o tym urządzeniu. Podczas wczorajszej konferencji w San Francisco Steve Jobs zaprezentował wreszcie nowy gadżet. Nie sprawdziły się przewidywania dotyczące nazwy – nie iSlate, nie MagicSlate, lecz po prostu iPad. Ale jeżeli chodzi o resztę – parametry techniczne i wygląd – wszystko się potwierdziło.

Pozostało 90% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska