Nowy król komórek?

Zaprezentowany właśnie iPhone jest szybszy i większy od starego. I to właściwie wszystko

Publikacja: 13.09.2012 00:06

Jeżeli goście zaproszeni na konferencję Apple'a w San Francisco liczyli na prawdziwe nowości, to srodze się zawiedli. Nowy smartfon iPhone 5 nie oferuje niczego nowego. A w szczególności nie ma nic, czego wcześniej nie pokazałaby konkurencja.

– To najpiękniejsze urządzenie, jakie kiedykolwiek zrobiliśmy. iPhone 5 jest najcieńszy i najlżejszy, w całości ze szkła i aluminium – tradycyjnie już zachwalał atuty nowości Phil Schiller, wiceprezes ds. marketingu Apple'a.

„Piątka" zyskała większy ekran – jego wygląd pozostał jednak prawie bez zmian. 4 cale mieszczą jeden rząd ikon więcej (rozdzielczość to 1136 na 640 pikseli). Wyświetlacz ma tę samą szerokość co poprzedni model, ale jest dłuższy – ma „kinowe" proporcje. Niektóre aplikacje zostały do tego przystosowane i pokazują więcej danych, inne działają tak jak stare filmy na nowym telewizorze – mają czarne pasy niewykorzystanego ekranu po bokach.

Co jeszcze? iPhone 5 ma też wreszcie szybką transmisję danych LTE (w nomenklaturze Apple'a to jest „ultraszybkie łącze bezprzewodowe"). W przeciwieństwie do wprowadzonego wcześniej iPada, który nie działał m.in. w europejskich sieciach tego typu, nowy iPhone ma być uniwersalny – operatorzy oferujący LTE będą mogli zatem skorzystać z pełnej prędkości. Jest też szybszy procesor A6, który ma pozwolić na prawie dwukrotnie szybsze działanie telefonu. Dowodem na wydajność nowego gadżetu miała być prezentacja gry wideo na poziomie realizmu zbliżonym do obecnych gier na konsole wideo.

Nieznacznie poprawiono też aparat fotograficzny. Nadal ma rozdzielczość 8 megapikseli, ale udoskonalono tryb zdjęć przy słabym oświetleniu oraz wprowadzono tryb panoramiczny.

I to koniec dobrych wiadomości. Niestety, potwierdziły się przecieki o nowym kablu połączeniowym, to niby drobiazg, ale stare akcesoria dla popularnych urządzeń tej marki nie będą pasować do nowego iPhone'a. Apple oczywiście będzie oferować odpowiednie przejściówki. W najnowszym smartfonie nie ma natomiast technologii komunikacji krótkiego zasięgu NFC, którą oferują już konkurenci – Samsung i Nokia – w swoich flagowych modelach. Nie będzie nawet bezprzewodowego ładowania baterii. Więcej zmian znalazło się w nowym systemie operacyjnym iOS. Największa nowość to własne mapy (Apple zrezygnował ze współpracy z Google'em w tej dziedzinie) umożliwiające oglądanie trójwymiarowego widoku miast, jak również nawigację samochodową.

iPhone będzie dostępny w dwóch kolorach, czarnym i białym. Ceny (w USA) takie jak poprzednika: 199 dolarów za wersję z 16 GB pamięci, 299 dolarów za 32 GB pamięci i 399 dolarów za model z 64 gigabajtami pamięci. Cenę iPhone'a 4S obniżono do zaledwie 99 dolarów.

Pierwsze dostawy do najważniejszych krajów (m.in. USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji) już 21 września. Kolejne kraje, wśród nich Polska, dostaną nowość Apple'a 28 września. – To najszybsza premiera w historii – mówił Schiller.

Apple zaprezentował również nową generację nieco już zapomnianych odtwarzaczy muzycznych iPod. Są cieńsze i lżejsze, a model Touch został wyposażony w znany z innych urządzeń firmy ekran typu Retina.

Czego Apple nie pokazał? Nie wspomniano o telewizorze, który dla rynku wideo mógłby być taką samą rewolucją jak sklep iTunes dla muzyki. Na razie nie zobaczyliśmy też nowego, mniejszego tabletu określanego nazwą iPad mini. Miałby to być konkurent urządzeń Google'a oraz Amazona.

Nie zabrakło natomiast złośliwości pod adresem tych firm. – Prawie co siódmy sprzedany tablet to iPad – podkreślał Tim Cook. – A urządzenia Apple'a odpowiadają za 91 proc. ruchu w sieci generowanego przez wszystkie gadżety tej kategorii. Szczerze mówiąc, nie wiem, co robią te inne tablety – kpił szef Apple'a.

iPhone ulega konkurencji

Według firmy NPD DisplaySearch sprzedaż smartfonów w 2012 roku sięgnie 567 mln. Najmocniejszym bodźcem rozwoju w drugiej połowie roku ma być iPhone 5. Jak obliczyła firma inwestycyjna J.P. Morgan, sprzedaż nowego telefonu może powiększyć w czwartym kwartale 2012 roku PKB Stanów Zjednoczonych o 0,25–0,5 proc. Prognozy mówią o 8 mln sztuk sprzedanych tylko w USA. Od 2007 roku, a więc od chwili ukazania się na rynku pierwszego modelu telefonu Apple'a, sprzedanych zostało około 243 mln tych urządzeń. iPhone'y generują aż 52 proc. przychodów Apple'a, które w 2011 roku osiągnęły rekordowe 108,2 mld dol. To niemal dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Wzrosła też sprzedaż iPhone'a, i to o jedną trzecią. Mimo to producent z logo jabłka traci udział w rynku. W drugim kwartale 2012 r. wyniósł on niemal 17 proc. i był o 2 proc. niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Powód? Silna konkurencja ze strony Samsunga, który w ciągu ostatnich 12 miesięcy stał się największym producentem smartfonów.

—astan

Jeżeli goście zaproszeni na konferencję Apple'a w San Francisco liczyli na prawdziwe nowości, to srodze się zawiedli. Nowy smartfon iPhone 5 nie oferuje niczego nowego. A w szczególności nie ma nic, czego wcześniej nie pokazałaby konkurencja.

– To najpiękniejsze urządzenie, jakie kiedykolwiek zrobiliśmy. iPhone 5 jest najcieńszy i najlżejszy, w całości ze szkła i aluminium – tradycyjnie już zachwalał atuty nowości Phil Schiller, wiceprezes ds. marketingu Apple'a.

Pozostało 90% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji