Sklep App Store z programami dla urządzeń mobilnych kończy właśnie pięć lat. – Ten model sprzedaży fundamentalnie zmienił świat. Klienci to pokochali i pobrali 50 miliardów aplikacji – twierdzi Tim Cook, szef firmy Apple.
Ale to tylko część prawdy. Według firmy Adeven „579 001 aplikacji spośród ponad 888 tys. w sklepie to zombie" – aplikacje, których nikt nie chce. – Nie możemy powiedzieć, ile razy je pobrano, bo Apple tego nie ujawnia, ale wiemy, że bardzo, bardzo mało – twierdzi Paul Muller z Adeven. Uruchomienie pierwszego sklepu z aplikacjami dla iPhone'a zrewolucjonizowało rynek dostawców oprogramowania. Podobne sklepy założyli konkurenci – Google (dla Androida) i Microsoft dla rodziny Windows. A wyznacznikiem sukcesu systemu operacyjnego jest dziś liczba dostępnych programów. Ale według badań Pew Research Center większość (68 proc.) użytkowników smartfonów korzysta tylko z pięciu aplikacji. Reszta – po zainstalowaniu i sprawdzeniu – jest kasowana lub zapominana.