To pierwszy smartfon firmy Amazon – wcześniej oferowała ona tablety. Fire Phone m.in. umożliwia oglądanie obiektów trójwymiarowych dzięki śledzeniu twarzy użytkownika i odpowiedniemu dopasowaniu do tego wyświetlanego obrazu. Jest też przycisk umożliwiający skanowanie obiektów z otaczającego świata i poszukiwanie ich w sklepie Amazona.
Fire Phone bazuje na zmodyfikowanej wersji systemu Android, ma jednak dostęp do skromniejszej bazy aplikacji niż urządzenia Samsunga, LG, Sony czy HTC. Smartfon będzie dostępny na razie tylko w amerykańskiej sieci AT&T w cenie 199 dolarów z dwuletnią umową. To takie same warunki jak przy zakupie flagowych modeli konkurencji – Apple iPhone 5S oraz Samsunga Galaxy S5.
Niektóre z oferowanych przez nowy gadżet funkcji – jak na przykład przesuwanie wyświetlanego obrazu przez pochylanie urządzenia na boki – konkurenci mają od dawna. Usprawnienia te jednak nie działają najlepiej i wielu użytkowników smartfonów po prostu z nich nie korzysta.
Jeff Bezos prezentujący nowy gadżet przekonywał, że w Fire Phone funkcje te działają lepiej – obserwacja twarzy sprawdza się nawet w całkowitej ciemności dzięki czterem kamerom z przodu oraz diodom podczerwieni. Bezos demonstrował m.in., w jaki sposób dzięki tej funkcji można przeglądać w trzech wymiarach towary ze sklepu i płynnie przechodzić do kolejnych produktów.
To właśnie przekierowanie użytkowników takiego smartfona do sklepu Amazona jest najważniejszą funkcją Fire Phone. Specjalny przycisk Firefly uruchamia system rozpoznawania obiektów – np. etykiet win, okładek książek – i wyświetla te produkty ze sklepu Jeffa Bezosa.