Rośnie liczba promocji deweloperskich

Z pierwszej ręki. Lato pobudza deweloperów do wprowadzania nowych promocji. Na klientów czeka dziś wiele bonusów.

Publikacja: 01.07.2013 01:23

Szeroka oferta mieszkań i tymczasowy brak wsparcia finansowego ze strony państwa („Rodzina na swoim" wygasła z początkiem tego roku, a „Mieszkanie dla młodych"  ma wejść w życie w przyszłym roku)  wymusza na deweloperach wprowadzanie własnych  programów dopłat.

– Spółki, które chcą zapewnić sobie przewagę konkurencyjną na rynku i utrzymać dobry poziom sprzedaży, często podejmują się akcji promocyjnych. Do końca tego roku będzie pojawiać się dużo ofert specjalnych – tłumaczy Joanna Tomczyk, analityk redNet Consulting.

Radosław Bieliński z Dom Development zaznacza, że promocje cenowe stały się dla niektórych deweloperów głównym elementem wsparcia sprzedaży mieszkań.

– Firmy prześcigają się w oferowaniu nowych, atrakcyjnych dla klientów pakietów promocyjnych.  Należy się spodziewać ich wzrostu w najbliższym czasie – prognozują pośrednicy agencji Ober-Haus.

Rabaty i negocjacje

Jednak większość promocji, zdaniem Andrzeja Gutowskiego ze spółki Ronson, dotyczy dużych mieszkań, o powierzchni 75–100 mkw. Popularne niewielkie mieszkania do 50 mkw., jeśli tylko są rynkowo wycenione i znajdują się dobrej lokalizacji, nie potrzebują dodatkowej zachęty, by znalazły nabywcę.

Intensywniejsze kampanie marketingowe dotyczą również osiedli, które zostały wybudowane jakiś czas temu i muszą dziś konkurować z nowymi, często ładniejszymi i bardziej ekonomicznie budowanymi inwestycjami.

– Deweloperom zależy na jak najszybszej sprzedaży mieszkań, które stojąc generują koszty. Dlatego w ramach takich inwestycji możemy liczyć na najbardziej atrakcyjne promocje – zapewnia Ewelina Juroszek, dyrektor ds. sprzedaży w spółce Atal.

Pośrednicy z Ober-Haus dodają, że klienci oprócz korzystania z promocji dodatkowo negocjują jeszcze ceny, chcąc w ten sposób uzyskać jak najniższą kwotę transakcji.

Promocje najczęściej dotyczą segmentu popularnego.

– Lokale z wyższej i najwyższej półki sprzedawane są zazwyczaj bez tego typu zabiegów. Skierowane są bowiem do ograniczonej grupy zamożnych klientów, których raczej nie wypada deweloperom zachęcać upustem na miejsce postojowe lub darmową komórką –  mówi Jarosław Jędrzyński, analityk z portalu RynekPierwotny.com.

Wakacyjne propozycje

Powszechną formą promocji pozostają garaże, miejsca postojowe, trzeci pokój czy komórka lokatorska gratis. Dodatkowo deweloperzy proponują np. aranżacje większych mieszkań w cenie zakupu albo mają dla nabywcy bony na wykończenie w salonach wnętrzarskich, np. nawet  30 tys. zł.

– Inną formą pozyskania klienta jest zachęta w postaci  losowań wśród kupujących w danej inwestycji  kilku wycieczek zagranicznych, np. na Maderę. Często też zaprasza się klienta wprost do negocjacji, przy użyciu hasła „podaj swoją cenę". W wielu przypadkach oferty mają charakter wyprzedażowy i przedstawiane są w formie haseł typu „tylko teraz rabaty na ostatnie mieszkania" – opowiada Joanna Targowska z Ober-Haus. Inna wersja promocji to sprzedaż większego apartamentu w cenie mniejszego.  W inwestycjach, które są już ukończone, deweloperzy organizują dni otwarte, jednocześnie podkreślając otwartość na rozmowy o cenie ostatecznej.

Np. Dom Development, jak co roku, organizuje w czasie wakacji dni otwarte, podczas których klienci mogą liczyć na obniżkę cen mieszkań i zasięgnąć porad u architektów.

– Podczas najbliższych dni otwartych w naszym warszawskim osiedlu Adria będzie można kupić mieszkanie za  6,6 tys. zł za mkw., z wykończeniem kuchni gratis. Bez promocji lokale kosztują ponad 7 tys. zł za mkw., a za wykończenie kuchni trzeba dodatkowo zapłacić – mówi Radosław Bieliński.

Firma Geo, Mieszkanie i Dom we wrocławskiej inwestycji Wietrzna proponuje w ramach promocji obniżki cen np. dwa pokoje, 48,2 mkw., przecenione z 359 na 263 tys. zł.

Z kolei J.W. Construction na lato ma dla klientów m.in. bony na sześć noclegów w hotelu Czarny Potok Resort & SPA w Krynicy. Proponuje też niższe ceny w niektórych projektach.

Rabaty wprowadziła również spółka Ronson. Np. na warszawskim osiedlu Verdis na Woli  do wzięcia są lokale czteropokojowe za 545–596 tys. zł, które wcześniej kosztowały 632–690 tys. zł.

Z kolei Atal w ramach letnich promocji proponuje m.in. bony zakupowe w wysokości 5 i 10 tys. zł do wykorzystania w Leroy Merlin lub MS Meble, ponadto komórki lokatorskie czy tarasy gratis czy obniżkę cen za miejsca postojowe. Np. w Atal Marina w Warszawie nabywcy mogą liczyć na wykończenie gratis, a na osiedlach Ligota Park w Katowicach i Zielony Żabiniec w Krakowie – na promocyjne ceny miejsc garażowych. W projekcie Lindego Park w Krakowie – na darmowe komórki lokatorskie.

Natomiast Robyg  proponuje klientom autorski program „Wsparcie na starcie" pozwalający zaoszczędzić na mieszkaniu do 40 tys. złotych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki d.kaczynska@rp.pl

Promocje na wakacje

Wabiki stosowane przez deweloperów

źródło: Ober-Haus, deweloperzy

Nieruchomości
Mniej za mieszkanie z drugiej ręki. Liderem spadków cen jest Kraków
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Nieruchomości
YIT Polska chce sprzedawać tysiąc mieszkań rocznie. Pierwszy wywiad z nowym prezesem
Nieruchomości
Duże mieszkania konkurują z domami. Są korekty cen
Nieruchomości
Nieruchomości fundacji rodzinnej i podatki
Nieruchomości
Dotacja lub zielony kredyt na termomodernizację na jedno kliknięcie?