Wyjątkowe lokale sprzedają się szybko

Prestiżowa lokalizacja to nie wszystko. Łowcy mieszkaniowych perełek zwracają uwagę na każdy detal: odpowiedni widok z okien, wykończenie lokum, jego rozkład czy sąsiedztwo.

Publikacja: 16.09.2013 20:11

Wyjątkowe lokale sprzedają się szybko

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Choć w Warszawie klienci mają do wyboru tysiące mieszkań, perełki w prestiżowych lokalizacjach trafiają się niezwykle rzadko i zazwyczaj szybko znikają z rynku.

– Przeszkody stojące na drodze do znalezienia ideału czasem wydają się być prozaiczne. Np. okna wychodzą na niewłaściwą stronę, brakuje miejsca parkingowego lub garażu.  Może się też okazać, że w budynku, na którego najwyższej kondygnacji znajduje się wymarzone mieszkanie... nie ma windy. Poszukiwania czasem zabierają całe lata – opowiada Marcin Drogomirecki z serwisu Domy.pl.

Jak magnes klientów z grubym portfelem przyciągają  klimatycznie urządzone lokale na Powiślu, Starym Mieście, przy Nowym Świecie, w al. Szucha,  al. Róż, w okolicach Łazienek czy na Saskiej Kępie.

– Duże znaczenie ma również standard zarówno budynku, w którym mile widziane są dodatkowe usługi typu fitness, basen czy też konsjerż, jak i mieszkania wykończone w najwyższej klasie, odpowiednio zaaranżowane, z pięknym widokiem z okna czy dużym tarasem – tłumaczy Edyta Krakowiak z Warszawskiej Giełdy Lokali i Nieruchomości. Klienci stawiający na prestiż i dobry smak chętnie zamieszkają np. w kamienicy na Starym Mokotowie, mimo że lokal z wysokiej półki w tej dzielnicy będzie kosztować sporo ponad milion złotych. – Cały czas rośnie popularność Pragi-Północ. Na przykład w jednym z budynków przy ul. Floriańskiej do kupienia jest dwupoziomowy penthouse z widokiem na panoramę Warszawy z każdej strony. Właściciel oszacował jego wartość na ok. 2,4 mln zł. Trudno uznać tę cenę za okazyjną, ale jednocześnie trudno też znaleźć apartament oferujący porównywalny widok – opowiada Marcin Krasoń, analityk z firmy Home Broker.

Grono wielbicieli mają również tzw. inteligentne mieszkania, w których komputer steruje podlewaniem roślinności na tarasie i dba o to, by o poranku budziły właścicieli  promienie słońca.

Część tzw. perełek trafia do nowego właściciela tylko przez marketing szeptany. – Są to incydentalne transakcje – ich udział w całym rynku stanowi ok. 3 proc. i na ogół oferty trafiają na rynek z powodu kłopotów finansowych dotychczasowych właścicieli – zaznacza Edyta Krakowiak. Choć ofertowe stawki nie ulegają zmianom, wiele zależy od negocjacji. Na przykład, jak podają przedstawiciele WGLiN, lokum o powierzchni 180 mkw., w wysokim standardzie, na ostatnim piętrze apartamentowca przy ul. Górskiego, w Śródmieściu, początkowo kosztowało 28 tys. zł za mkw. Ostatecznie, rok później sprzedano je za 18 tys. zł za mkw.

Jak jednak zastrzega Robert Barszcz z agencji Ober-Haus, zazwyczaj upusty nie przekraczają 5 proc. Choć większość klientów kupuje perełki dla własnych potrzeb, sięgają po nie również inwestorzy z myślą o ich wynajmie. – Takie nieruchomości raczej nie tracą na wartości i  dobrze się wynajmują. Klienci traktują je jako dobrą lokatę kapitału – zapewnia Robert Barszcz.

Perełki do wzięcia

Przykłady lokali w prestiżowych lokalizacjach:

Choć w Warszawie klienci mają do wyboru tysiące mieszkań, perełki w prestiżowych lokalizacjach trafiają się niezwykle rzadko i zazwyczaj szybko znikają z rynku.

– Przeszkody stojące na drodze do znalezienia ideału czasem wydają się być prozaiczne. Np. okna wychodzą na niewłaściwą stronę, brakuje miejsca parkingowego lub garażu.  Może się też okazać, że w budynku, na którego najwyższej kondygnacji znajduje się wymarzone mieszkanie... nie ma windy. Poszukiwania czasem zabierają całe lata – opowiada Marcin Drogomirecki z serwisu Domy.pl.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Nieruchomości
Nowe Promenady na Kleczkowie po raz drugi
Nieruchomości
Dopłaty do mieszkań. Zdrożeją starsze lokale?
Nieruchomości
MIPIM, czyli platforma rozwoju branży nieruchomości
Nieruchomości
900 nowych mieszkań na wynajem we Wrocławiu
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Nieruchomości
Magazyny. City Park Warsaw jeszcze urośnie
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”