W zależności od tego, kto jest właścicielem gruntu, wniosek składa się do:
? wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zarządu powiatu lub województwa – gdy chodzi o nieruchomości stanowiące własność samorządu terytorialnego,
? starosty – w wypadku nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa, także w wypadku nieruchomości, w stosunku do których prawo własności Skarbu Państwa wykonują inne państwowe osoby prawne (np. Agencja Nieruchomości Rolnych).
[b]Uwaga! Urzędy często mają gotowe wzory wniosków, które można wziąć w urzędzie gminy lub urzędzie powiatowym albo ściągnąć ze strony internetowej urzędu. Można też jednak przygotować wniosek na zwykłej kartce papieru – takie są również honorowane.[/b]
[b]Do wniosku dołącza się[/b] aktualny odpis z księgi wieczystej nieruchomości, której dotyczy przekształcenie, kopię dokumentu potwierdzającego nabycie nieruchomości lub dokumenty potwierdzające następstwo prawne.[/ramka]