Reklama

Weź sprawy w swoje ręce

Zamiast czekać na ofertę zatrudnienia w przypadkowej firmie, warto samemu poszukać odpowiedniego stanowiska

Publikacja: 04.11.2010 00:38

Przepisy dają możliwość bardzo atrakcyjnego dla przedsiębiorców zatrudnienia bezrobotnych, które jest w całości sfinansowane przez urząd pracy. Niewielu przedsiębiorców nie skusi się na taką ofertę. Dostają przecież dodatkowe ręce do pracy i to do tego całkowicie za darmo.

Otwiera to możliwości dla bezrobotnego, by wykazać się w nowym miejscu i powalczyć o zatrudnienie na stałe. Natomiast młode osoby mogą w ten sposób zdobyć wymagane przez pracodawców doświadczenie w wymarzonym zawodzie.

O tym, że to nie bajki, ale rzeczywista szansa na znalezienie dobrej pracy świadczy fakt, że z tej możliwości w ostatnich latach skorzystało już kilkadziesiąt tysięcy bezrobotnych. Ze statystyk urzędów pracy wynika, że co drugi po stażu został w takiej firmie zatrudniony na stałe jako etatowy pracownik.

[srodtytul]Kto skorzysta:[/srodtytul]

W myśl art. 53 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy możliwość sfinansowania stażu przez urząd pracy dotyczy tylko wybranych grup bezrobotnych – znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy.

Reklama
Reklama

[b]Chodzi tu o bezrobotnych:[/b]

- do 25. roku życia,

- długotrwale albo po zakończeniu realizacji kontraktu socjalnego, o którym mowa w art. 50 ust. 2 pkt 2, albo kobiet, które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka,

- powyżej 50. roku życia,

- bez kwalifikacji zawodowych, bez doświadczenia zawodowego lub bez wykształcenia średniego,

- samotnie wychowujących co najmniej jedno dziecko do 18. roku życia,

Reklama
Reklama

- którzy po odbyciu kary pozbawienia wolności nie podjęli zatrudnienia,

- niepełnosprawnych.

[srodtytul]Obowiązki pracodawcy[/srodtytul]

Pracodawca zachęcony propozycją bezrobotnego powinien złożyć wniosek o zorganizowanie stażu wraz z jego programem.

[b]Do wniosku należy dołączyć:[/b]

- kopie dokumentów poświadczających formę prawną pracodawcy – wpis do ewidencji działalności gospodarczej lub rejestru sądowego, REGON, NIP,

Reklama
Reklama

- zaświadczenie z urzędu skarbowego o niezaleganiu z podatkami lub dowody wpłaty na podatek dochodowy od osób fizycznych za ostatnie trzy miesiące,

- zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu z opłatami składek lub deklaracje ZUS DRA i dowody wpłaty za ostatnie trzy miesiące.

Staż może trwać maksymalnie sześć miesięcy. W przypadku bezrobotnych do 25. roku życia lub w przypadku absolwentów wyższych uczelni do 27. roku życia, jeśli zgłoszą się do urzędu pracy w ciągu roku od ukończenia studiów, taki płatny staż może zostać wydłużony nawet do 12 miesięcy.

Staż odbywa się na podstawie umowy zawartej przez starostę z pracodawcą, według programu określonego w umowie. Przy ustalaniu programu powinny być uwzględnione predyspozycje psychofizyczne i zdrowotne, poziom wykształcenia oraz dotychczasowe kwalifikacje zawodowe bezrobotnego.

[b]Program powinien określać:[/b]

Reklama
Reklama

- nazwę zawodu lub specjalności, której program dotyczy;

- zakres zadań wykonywanych przez bezrobotnego;

- rodzaj uzyskiwanych kwalifikacji lub umiejętności zawodowych;

- sposób potwierdzenia nabytych kwalifikacji lub umiejętności zawodowych;

- opiekuna osoby objętej programem stażu.

Reklama
Reklama

[ramka][b]ZAPAMIĘTAJ![/b]

Zarobki stażysty – bezrobotny, który zostanie skierowany na staż przez urząd pracy, może liczyć na 890,60 zł stypendium miesięcznie.[/ramka]

Na wniosek bezrobotnego odbywającego staż pracodawca jest obowiązany do udzielenia wolnego w wymiarze dwóch dni za każde 30 dni kalendarzowych odbywania stażu. Za dni wolne przysługuje stypendium.

Za ostatni miesiąc odbywania stażu pracodawca jest obowiązany udzielić dni wolnych przed upływem terminu zakończenia stażu.

[srodtytul]Niższe składki od pracowników 50+[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Po zakończeniu stażu bezrobotni w średnim wieku mogą zachęcić swojego pracodawcę do podpisania umowy na stałe niższymi kosztami ich zatrudnienia.

Zgodnie z art. 104b ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz art. 9b ust. 1 ustawy z 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy firma zatrudniająca osobę, która ukończył 50. rok życia i w ciągu 30 dni przed zatrudnieniem była w ewidencji bezrobotnych powiatowego urzędu pracy, nie musi za nią opłacać składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przez okres 12 miesięcy.

Składki wynoszą odpowiednio 2,45 proc. i 0,10 proc. od podstawy wymiaru (wynagrodzenia takiego pracownika, czyli pensji i ewentualnie dodatkowej umowy-zlecenia podpisanej z tą osobą). Przy założeniu, że wynagrodzenie takiej osoby wyniesie średnią krajową w ciągu roku oszczędności z tego tytułu wyniosą więc około tysiąca złotych rocznie.

Obowiązek posiadania statusu osoby bezrobotnej w ciągu 30 dni przed zatrudnieniem oznacza, że np. po zakończeniu stażu, na który taką osobę skierował urząd pracy, nie może ona zatrudnić się dorywczo na podstawie umowy-zlecenia, gdyż jej przyszły pracodawca straci prawo do tej ulgi.

Te oszczędności będą większe w razie zatrudnienia osób w wieku co najmniej 55 lat dla kobiet i co najmniej 60 lat dla mężczyzn. W ich przypadku zwolnienie z opłacania składek na oba te fundusze jest bezterminowe.

[srodtytul]Część etatu bez ulgi[/srodtytul]

Firma ma obowiązek opłacać składki na Fundusz Pracy, pod warunkiem że zatrudniony osiąga w niej przychody w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2010 r. 1317 zł). W przypadku pracowników w pierwszym roku pracy pułap ten wynosi 80 proc. minimalnego wynagrodzenia (w 2010 r. 1053,60 zł).

Jeśli więc pracodawca zdecyduje się zatrudnić bezrobotnego tylko na część etatu, w zamian za co zaoferuje mu wynagrodzenie mniejsze od tych limitów, wówczas nie będzie miał obowiązku opłacania tej składki. Nie skorzysta więc z ulgi.

W przypadku składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych nie obowiązują progi przychodowe. Składki te muszą być więc opłacane bez względu na to, ile zarabia osoba ubezpieczona.

[srodtytul]Bezrobotni w wieku 25 – 50 lat też mają czym kusić[/srodtytul]

Osoby, które nie należą do grupy bezrobotnych uznanych przez ustawodawcę za znajdujących się w szczególnej sytuacji, także nie muszą czekać z założonymi rękami na ofertę urzędu pracy.

W ich przypadku bardzo atrakcyjną zachętę stanowi zwrot kosztów doposażenia lub wyposażenia stanowiska pracy w zamian za obietnicę zatrudniania bezrobotnego skierowanego przez urząd pracy przez najbliższe dwa lata.

Pomoc, na jaką może liczyć przedsiębiorca, to prawie 20 tys. złotych (sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia, która stanowi obecnie równowartość 19 187,10 zł).

Szczegółowe warunki jej przyznawania zostały opisane w rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej z 17 kwietnia 2009 r. w sprawie dokonywania refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej (DzU nr 62, poz. 512 ze zmianą od 17 marca 2010 r. – DzU z 2010 r. nr 30, poz. 156).

Firma, która zechce skorzystać z tej formy pomocy, będzie musiała jednak przejąć inicjatywę i złożyć w urzędzie pracy wniosek zawierający:

- numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON),

- numer identyfikacji podatkowej (NIP),

- datę rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej,

- symbol podklasy rodzaju prowadzonej działalności określony zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD),

- oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej.

Dodatkowo we wniosku firma musi określić liczbę stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych, kalkulację wydatków dla poszczególnych stanowisk pracy i źródła ich finansowania, a także wnioskowaną kwotę refundacji.

Niezbędny będzie także szczegółowy harmonogram wydatków dotyczących wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy, w szczególności na zakup środków trwałych, urządzeń, maszyn, w tym środków niezbędnych do zapewnienia zgodności stanowiska pracy z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymaganiami ergonomii.

Na tym jednak nie koniec. Przedsiębiorca we wniosku o refundację poda także rodzaj pracy, jaka będzie wykonywana przez skierowanych bezrobotnych oraz wymagane kwalifikacje i inne wymagania niezbędne do wykonywania pracy, jakie powinny spełniać takie osoby.

[ramka][b]Do wniosku o refundację firma dołącza oświadczenia o: [/b]

- niezaleganiu w dniu złożenia wniosku z wypłacaniem w terminie wynagrodzeń pracownikom oraz z opłacaniem w terminie składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;

- niezaleganiu w dniu złożenia wniosku z opłacaniem w terminie innych danin publicznych;

- nieposiadaniu w dniu złożenia wniosku nieuregulowanych w terminie zobowiązań cywilnoprawnych;

- prowadzeniu działalności gospodarczej, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, przez okres co najmniej sześciu miesięcy przed dniem złożenia wniosku, z tym że do okresu prowadzenia działalności gospodarczej nie wlicza się okresu zawieszenia działalności gospodarczej;

- niekaralności prowadzącego firmę w okresie dwóch lat przed dniem złożenia wniosku za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu w rozumieniu ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (DzU nr 88, poz. 553 z późn. zm.(7));

- nieznajdowaniu się w trudnej sytuacji ekonomicznej, w rozumieniu Komunikatu Komisji – Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (DzUrz UE C 244 z 1 października 2004, str. 2);

- nierozwiązaniu, w okresie sześciu miesięcy przed dniem złożenia wniosku, stosunku pracy z pracownikiem za wypowiedzeniem dokonanym przez podmiot. [/ramka]

Refundacja jest dokonywana po przedłożeniu przez podmiot rozliczenia i udokumentowania poniesionych w okresie od dnia zawarcia umowy do dnia zatrudnienia skierowanego bezrobotnego kosztów na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy, zatrudnieniu na tym stanowisku skierowanego bezrobotnego oraz spełnieniu innych warunków określonych w zawartej umowie.

[ramka] [b]Zobacz cały poradnik [link=http://www.rp.pl/temat/380162.html]Co zrobić żeby cię nie zwolnili[/link][/b] [/ramka]

[ramka][b]Zobacz też poradnik [link=http://www.rp.pl/temat/389622_Pracownik_idzie_do_sadu.html]Pracownik idzie do sądu[/link][/b][/ramka]

[ramka][i][b]Podstawa prawna:[/b]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CF764C23EE4215F3EE51934DB99C87E2?id=169524]- Ustawa o szczególnych zasadach przeprowadzania zwolnień z przyczyn niedotyczących pracowników (DzU nr 90, poz. 844 z późn. zm.),[/link]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8B5707409232136D119E5631A6114E4E?id=162202]- Ustawa z 21 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 79, poz. 854 ze zm.),[/link]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3287833B53CEBBFA1420ACBA1BDC318E?id=175560]- Ustawa z 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony RP (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 241, poz. 2416 ze zm.),[/link]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4F7FC027B69E8139E7335D5D4518528B?id=181671]- Ustawy z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (DzU nr 79, poz. 550),[/link]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=04C44A3466F2F7FB044C85749F297F87?id=73966]- Rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w kodeksie pracy (DzU nr 62, poz. 289 ze zm.),[/link]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BBA7E10EDEA0B5DD9B0177AA394762F0?id=355730]- Ustawa z 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 90, poz. 594 ze zm.), [/link]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8FC68518F073C526E072EC3C01A74F7A?id=167044]- Rozporządzenie ministra sprawiedliwości z 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu (DzU z 2002 r. nr 163, poz. 1348 ze zm.),[/link]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=EF061668A059154FBA666FD0EA3224C1?id=174592]- Ustawa z 17 czerwca 2004 r. o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki; (DzU z 2004 r. nr 179, poz. 1843 ze zm.),[/link]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=242438]- Rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej z 17 października 2007 r. w sprawie przyznawania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej (DzU nr 194, poz. 1403 ze zm),[/link]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6E7BD714D78073CEB65D53ECF7751266?id=74999]- Ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (DzU nr 88, poz. 553 z późn. zm.(7), [/link]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F71436948A00CA040DF9E97D9966D8CB?id=342154]- Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 17 lutego 2010 r. w sprawie przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności na zasadach określonych dla spółdzielni socjalnych (obowiązuje od 17 marca 2010 r. DzU nr 30, poz. 155),[/link]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C0180CDFB4A9C63C459F1B75B60F19DF?id=308534]- Rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej z 17 kwietnia 2009 r. w sprawie dokonywania refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej (DzU nr 62, poz. 512[/link] ze [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=342152]zmianą od 17 marca 2010 r. – DzU z 2010 r. nr 30, poz. 156),[/link]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0187785C43CE29CD1FF953B08F2BF6B6?id=242438]- Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 17 października 2007 r. w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej (DzU nr 194, poz. 1403 ze zm.),[/link]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9F0B4A489EDD3ED48B8C6CB64EEF8752?id=321141]- Ustawa o praktykach absolwenckich (DzU nr 127, poz. 1052),[/link]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AE89BF528781D2C42167CAF23691862B?id=76037]- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21 ze zm.).[/link][/i][/ramka]

Przepisy dają możliwość bardzo atrakcyjnego dla przedsiębiorców zatrudnienia bezrobotnych, które jest w całości sfinansowane przez urząd pracy. Niewielu przedsiębiorców nie skusi się na taką ofertę. Dostają przecież dodatkowe ręce do pracy i to do tego całkowicie za darmo.

Otwiera to możliwości dla bezrobotnego, by wykazać się w nowym miejscu i powalczyć o zatrudnienie na stałe. Natomiast młode osoby mogą w ten sposób zdobyć wymagane przez pracodawców doświadczenie w wymarzonym zawodzie.

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Reklama
Zawody prawnicze
Prokuratorzy o jednej z ostatnich decyzji Adama Bodnara: "To ageizm"
Prawnicy
Waldemar Żurek: To jest jasne, że postawiłem wszystko na jedną kartę
Dobra osobiste
Coldplay zapłaci za ujawnienie romansu? Prawnicy o szansach pozwu Andy'ego Byrona
Prawo
Prostsza sprzedaż otrzymanej nieruchomości. Jest podpis prezydenta
Nieruchomości
Wysokie kary za budowę szopy w ogrodzie. Ważna jest odległość od działki sąsiada
Reklama
Reklama