Dwa lata posuchy

Polski rynek reklamy podniesie się z kryzysu dopiero po 2010 r. W tym roku spadek wydatków na reklamę sięgnie 4,2 proc. – wynika z prognoz ZenithOptimedia

Publikacja: 16.06.2009 02:33

Agencja reklamowa

Agencja reklamowa

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

W tym roku firmy wydadzą na reklamę w polskich mediach 7,43 mld zł, o 4,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Dom mediowy ZenithOptimedia po raz drugi w tym roku obniża prognozy dla polskiego rynku reklamy (w kwietniu szacował tegoroczny spadek symbolicznie – na 0,7 proc.). I nie wyklucza dalszych korekt.

– Wiele firm wciąż nie podejmuje decyzji o realizacji dużych kampanii reklamowych. Obserwowane dziś działania są niezbędnymi krokami – bardzo zachowawczymi – mówi „Rz” Jakub Potrzebowski, prezes ZenithOptimedia Group Polska. I dodaje, że dopiero w 2011 r. powinien się pojawić wzrost na poziomie 7 – 8 proc. związany z wychodzeniem z kryzysu oraz zbliżającymi się mistrzostwami Europy w 2012 r.

Optymistyczne jest to, że zdaniem analityków ZenithOptimedia w przyszłym roku rynek utrzyma się nad kreską – wydatki na reklamę mają wynieść 7,44 mld zł, o 0,1 proc. więcej niż rok wcześniej.

Na spowolnieniu mają stracić prawie wszystkie media. Przed spadkami nie uchroni się nawet telewizja, która obniża ceny i zwiększa rabaty, co odbiera niektórych reklamodawców innym mediom. – Na rynku reklamy telewizyjnej po dobrym pierwszym kwartale od kwietnia można zauważyć lekkie spadki budżetów, co daje nam podstawy do korekty ostatnich przewidywań. Dziś możemy powiedzieć, iż przewidywany spadek wydatków w telewizji w 2009 r. w porównaniu z ubiegłym powinien być zbliżony do spadku wydatków na wszystkie media i wyniesie ok. 4,1 proc. – mówi Potrzebowski.

Najwięcej w porównaniu z ubiegłym rokiem straci jednak w tym roku prasa, która odnotuje kilkunastoprocentowe spadki wpływów – w przypadku magazynów będzie to ok. 12 proc., a gazet – 14,7 proc. Mimo spowolnienia o 16,8 proc. wzrosną natomiast wydatki na reklamę internetową. Stabilne będą też wydatki na reklamę kinową (wzrost o 1,7 proc.). „Mimo kryzysu kino jest stosunkowo niedrogą formą wypoczynku i relaksu, więc ludzie niechętnie z niej rezygnują” – piszą analitycy w raporcie.

Zdaniem Jakuba Potrzebowskiego sytuacja w Polsce nie wygląda źle na tle innych państw.

– Polska niezaprzeczalnie lepiej znosi kryzys i wyróżnia się na tle rynków europejskich. Pomimo to ceny reklam netto będą w 2009 r. o ok. 2 proc. niższe niż rok wcześniej. Znaczący na to wpływ ma obniżka cen reklam w telewizji. Ale wciąż całkowity spadek wartości wydatków na media będzie zaledwie kilkuprocentowy, podczas gdy np. na rynku ukraińskim spadki będą bardziej drastyczne i sięgną 50 – 60 proc. – mówi.

Według ostatnich prognoz ZenithOptimedia wydatki na reklamę skurczą się w tym roku także globalnie (o prawie 7 proc.). GroupM szacuje spadek wartości światowego rynku reklamy na 4,4 proc., a Carat – na 5,8 proc.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki:

[mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

W tym roku firmy wydadzą na reklamę w polskich mediach 7,43 mld zł, o 4,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Dom mediowy ZenithOptimedia po raz drugi w tym roku obniża prognozy dla polskiego rynku reklamy (w kwietniu szacował tegoroczny spadek symbolicznie – na 0,7 proc.). I nie wyklucza dalszych korekt.

– Wiele firm wciąż nie podejmuje decyzji o realizacji dużych kampanii reklamowych. Obserwowane dziś działania są niezbędnymi krokami – bardzo zachowawczymi – mówi „Rz” Jakub Potrzebowski, prezes ZenithOptimedia Group Polska. I dodaje, że dopiero w 2011 r. powinien się pojawić wzrost na poziomie 7 – 8 proc. związany z wychodzeniem z kryzysu oraz zbliżającymi się mistrzostwami Europy w 2012 r.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie