Szkodliwe obniżki

Telewizje zepsuły rynek reklamy – twierdzą analitycy

Publikacja: 20.11.2009 01:41

rynek reklamy tv

rynek reklamy tv

Foto: Rzeczpospolita

– W kryzysie telewizje dosyć odważnie posługiwały się cenami reklam. Są one dziś o ok. 25 proc. niższe niż rok wcześniej. Podobnie sytuacja wygląda na rynku prasowym – mówił Rafał Oracz, dyrektor generalny CR Media Consulting, na wczorajszej konferencji branżowej Media Summit.

– Mniejsze wydatki na reklamę to zasługa m.in. dużych obniżek cen reklam – uważa Oracz.

Według Wiesława Podkańskiego, prezesa Izby Wydawców Prasy, w wykreowaniu zniżkowego trendu w cennikach reklamowych duży udział miały telewizje.

Nadawcy się z tym jednak nie zgadzają. – W marcu i kwietniu tego roku zaczęliśmy być atakowani informacjami o tym, że nie wiadomo, co się na rynku wskutek kryzysu wydarzy i w efekcie klienci, którzy mieli zarezerwowany czas reklamowy nawet miesiąc lub dwa wcześniej, zaczęli się wycofywać – mówił Piotr Tyborowicz, dyrektor biura sprzedaży i reklamy w TVN. Wtórował mu Maciej Stec z zarządu Telewizji Polsat.

Niezdrowej polityki cenowej starały się nie prowadzić mniejsze kanały, których udziały w rynku telewizyjnym, a wraz nimi możliwości reklamowe, rosną. – Spotykaliśmy się z tym, że reklamodawcy oczekiwali obniżek cen na poziomie 50 proc., ale właśnie dlatego niektórych firm wśród reklamodawców kanałów tematycznych teraz nie ma – mówił Marcin Boroszko, prezes At Media, domu sprzedaży reklam w kanałach tematycznych.

Prognozy dla rynku wciąż są ostrożne. – W przyszłym roku rynek reklamy telewizyjnej urośnie w jednocyfrowym tempie – uważa Piotr Tyborowicz.

Ale to i tak dużo lepiej niż w tym roku. Domy mediowe spadek całego rynku reklamy w 2009 roku względem 2008 roku prognozują na 9,5 – 10 proc. (Starlink) – 14,6 proc. (CR Media Consulting). Według Macieja Steca w tym roku rynek reklamy telewizyjnej skurczy się w porównaniu z 2008 r. o 15 – 20 proc., Piotr Tyborowicz szacuje ten spadek na 10 – 15 proc.

– W kryzysie telewizje dosyć odważnie posługiwały się cenami reklam. Są one dziś o ok. 25 proc. niższe niż rok wcześniej. Podobnie sytuacja wygląda na rynku prasowym – mówił Rafał Oracz, dyrektor generalny CR Media Consulting, na wczorajszej konferencji branżowej Media Summit.

– Mniejsze wydatki na reklamę to zasługa m.in. dużych obniżek cen reklam – uważa Oracz.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju