Są znów chętni na reklamy

Rynek reklamy w przyszłym roku nie będzie się już kurczyć – uważają analitycy pytani przez „Rz”

Publikacja: 27.11.2009 04:02

Wpływy reklamowe mediów w Polsce w 2009 r. Domy mediowe szacują, że tegoroczny rynek reklamy będzie

Wpływy reklamowe mediów w Polsce w 2009 r. Domy mediowe szacują, że tegoroczny rynek reklamy będzie wart od 6,4 do 7,7 mld zł. W 2010 r. ma szansę się mocno nie skurczyć.

Foto: Rzeczpospolita

To koniec spadków – twierdzą specjaliści od rynku reklamy. Ich zdaniem w przyszłym roku rynek reklamy w najgorszym razie pozostanie na poziomie zbliżonym do tegorocznego.

Według Jakuba Benke, prezesa domu mediowego Starcom, jeśli europejska gospodarka będzie wychodzić z recesji, to w II połowie roku powinniśmy odczuć wzrost na polskim rynku reklamowym, a w całym roku 2010 mamy szansę na zwiększenie wydatków o maksymalnie 5 proc. Mniej optymistyczny jest Jacek Dzięcielak, prezes MPG: – Szacujemy, że w przyszłym roku rynek reklamy pozostanie na poziomie z tego roku lub będzie na niewielkim minusie. W tym roku rynek reklamy może się skurczyć o 15 proc. – mówi.

Pierwsze rozmowy o przyszłorocznych wydatkach na reklamy w firmach potwierdzają prognozy specjalistów. Media nie odważą się jeszcze na podwyżki cen, ale reklamodawcy śmielej będą wydawać pieniądze na promocję. – Nie sądzę, żeby ceny reklam zaczęły rosnąć. Chyba że dojdzie do wypełnienia powierzchni i czasu reklamowego, co w konsekwencji może doprowadzić do wzrostu cen reklam – uważa Monika Rychlica, szefowa działu prasowego w Initiative Media Warszawa.

W tym roku wskutek kryzysu firmy cięły wydatki na reklamę, więc media oferowały reklamy za coraz niższe ceny, co pogłębiło spadki na rynku. – W przyszłym roku rabatowe i cenowe szaleństwo będzie już mniejsze. Klienci nie przewidują dalszych cięć w budżetach reklamowych. A jednocześnie, dopóki na rynku nie pojawi się widoczny wzrost, media będą dalej intensywnie konkurować o zlecenia, co może jeszcze skutkować pewną korektą cen – mówi Jakub Benke. 

Na rynku reklamy zaczynają się teraz rozmowy o przyszłorocznych budżetach reklamowych. Firmy organizują przetargi na ich obsługę, a domy mediowe muszą deklarować, za jakie pieniądze są w stanie realizować duże kampanie mediowe w 2010 roku. Potem będą negocjowały z mediami jak najkorzystniejsze dla swoich klientów warunki zamieszczania reklam.

– Szacuje się, że 30–40 proc. reklam kupowanych jest w przetargach – mówi Rychlica.

Tegoroczne spadki rynek zawdzięcza telewizji – to największe stacje zaczęły duże obniżki cen i rabaty, do czego potem zostały zmuszone inne media.

– Myślę, że w 2010 roku wciąż będzie można kupić reklamę z rabatem. Stacjom telewizyjnym będzie jednak teraz zależało na tym, by pozyskiwać jak najwięcej pieniędzy w formie zakupów cennikowych, bo udział największych kanałów w rynku spada, a więc ich zasoby maleją – mówi Piotr Bieńko, szef domu mediowego Mediasense.

Telewizje sprzedają reklamy na dwa sposoby – w tzw. pakietach GRP (z gwarancją dotarcia do określonej widowni) i z cennika – klient wykupuje reklamę w określonym paśmie reklamowym.

Rafał Oracz, dyrektor generalny CR Media Consulting, uważa, że dalsze obniżki cen w telewizjach mogą uderzyć w stacje, które najwięcej inwestują w program. – Telewizje nie mogą działać poniżej swojej rentowności. Ich przychody muszą równoważyć koszty wytworzenia programu, w przeciwnym razie będą musiały rezygnować z najdroższych produkcji. TVN ma dwukrotnie wyższe koszty programowe niż Polsat. Jeśli więc Polsat obetnie ceny, TVN zrobi to samo, ale z tym będzie się wiązała duża kontrola wydatków na zakup i produkcję programów, które będą musiały być pojedynczo analizowane pod kątem rentowności – mówi Oracz.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych