W porównaniu z trzecim kwartałem 2008 roku firmy przeznaczyły na reklamę w sieci o 15 proc. więcej. W rezultacie rynek był wart w tym czasie 317,7 mln zł - wyliczyły IAB Polska i PricewaterhouseCoopers. Dane pochodzą z informacji uzyskanych od 27 firm sprzedających powierzchnie reklamowe w Internecie i zrzeszonych w IAB Polska (Interactive Advertising Bureau Polska).
Gros wpływów (47 proc.) wygenerowały reklamy graficzne (czyli tzw. typu display), następnie reklama w wyszukiwarkach internetowych - 28 proc., ogłoszenia - 17 proc., a reklamy rozsyłane e-mailem - 6 proc. 13 firm, których wpływy pochodzą z reklamy w sieci przekazało IAB informację o swoich przychodach z reklamy wideo w sieci - stanowiły one 1,5 proc. rynku.
W listopadzie IAB Polska i PwC podały, że w pierwszym półroczu 2009 r. na reklamę internetową (w tym także reklamę w wyszukiwarkach) powędrowało w Polsce 658 mln zł, o 14 proc. więcej niż rok wcześniej. Marcin Kałkucki, starszy menedżer w zespole telekomunikacji, mediów i technologii w PwC, prognozował, że wraz z reklamą w wyszukiwarkach rynek reklamy w Internecie powinien w całym 2009 roku urosnąć o 11-12 proc. - Tempo wzrostu tych wydatków w całym roku powinno się utrzymać na poziomie z pierwszego półrocza - mówił "Rzeczpospolitej".
[ramka] [b]Wpływy firm z reklamy internetowej w III kw. 2009 r. [/b]
(w mln zl)